Column Carlo Van Dam: Een cruciale factor in de autosport

[photo1]De bandenoorlog in de Formule 1 is op volle gang. Na een indrukwekkend jaar in 2001 is Michelin vast besloten om dit jaar de titel te veroveren en Bridgestone het leven zuur te maken, alleen is er 1 probleem: de Ferrari’s zijn dit jaar sterker dan ooit en de samenwerking met Bridgestone is heel erg goed. Ferrari heeft dit jaar zeker een voordeel met de banden, omdat zij het enige top team op Bridgestone’s zijn kan Bridgestone zich nog meer
concentreren op het Ferrari team, daarnaast zal Bridgestone nog een team naar de top willen helpen; Sauber. Niet alleen in de F1 is er een bandenoorlog, ook in de karting is er een heftige strijd. Dit jaar rijd ik ook op Bridgestone’s. Vooral de banden van
Bridgestone voor het Wereld Kampioenschap zijn zeer snel, maar met de standaard banden die worden gebruikt in het Italiaanse Kampioenschap komen ze echter nog te kort.

In het weekend van 20/21 april heb ik de 2e ronde van het Italiaanse Kampioenschap verreden. Deze werd gehouden op het circuit Pista Azurra in de badplaats Lido di Jesolo. Na problemen in de kwalificatietraining en races mocht ik vanaf de 27e positie starten in de Finale op zondag. Na een heel goede start kon ik in de eerste ronde schoof ik al veel plaatsen op. Tijdens de race kon ik veel coureurs inhalen om uiteindelijk op een 6e plaats te finishen. Uiteindelijk toch nog een mooi resultaat. Op 6 en 7 mei zat ik in Engeland voor een rijders training van het Renault Driver Development programma. Deze 2 dagen zaten boordeval met actie, samen met de 5 andere rijders hebben we o.a. gevaren in boten, fiets/hardloop race. Er werd vooral gekeken naar communicatie, samenwerking en lichamelijke conditie.

In de Formule 1 zelf is maar weinig actie meer te beleven. De Ferrari´s hebben op het moment zo´n overmacht en de actie op de A1-ring om Michael Schumacher voorbij te laten gaan aan Barichello maakte het helemaal compleet. Uit sportief oog gezien niet goed, maar ik kan het wel begrijpen,
ze zullen de titel aan het eind van het jaar maar met 4 punten verliezen! Al zie ik dat niet zo snel gaan gebeuren. Voor Williams zal het heel zwaar worden om het gat met Ferrari in korte tijd te dichten, daarvan zijn ze natuurlijk ook voor een groot gedeelte afhankelijk van de Michelin banden.

Carlo Van Dam

Loading