Column Peter Gloudemans: Arrows is zijn boog kwijt
[photo1]Sinds 7 februari kunnen de meeste Nederlandse Formule 1 fans het Arrows team niet meer duchten ofzien. Op die dag werd Jos Verstappen rond de klok van half 10 ontslagen. Maar goed hier is al genoeg over geschreven.
Waar het mij deze keer omgaat is wat er met Arrows is gebeurd sinds het jaar 2000. In 2000 liet Tom Walkinshaw weer eens weten een mooi seizoen tegengemoet te zien, nu roept Walkinshaw dit elk jaar, maar in 2000 geloofde men er echt in. Arrows beschikte namelijk over een krachtige Supertec motor, een goed chassis, en over enkele grote sponsoren. Volgens Walkinshaw zou Arrows binnen 24 maanden tot de top van de Formule 1 behoren.
Nu 24 maanden later wil ik de heer Walkinshaw daar toch eens op af rekenen. De vorige Grand-Prix kwalificieerde Arrows zich in de achterhoede, beide bolides kwamen niet weg bij de start, en tot overmaat van ramp waren er de geruchten over een dreigend faillisement..
Geen top team dus..
Maar wat ging er fout? In december 2000 ging het eigenlijk al fout, Pedro De La Rosa werd ontslagen. Een fout, De La Rosa en zijn teamgenoot Verstappen konden zeer goed met elkaar opschieten en elkaar op de baan bevechten zodat beide coureurs het uiterste gaven.
Bernoldi de vervanger van De La Rosa kon dit niet, in de kwalificatie kon Bernoldi het weliswaar bijbenen maar in de races was Bernoldi toch een maatje te klein.
Dat was echter niet de grootste fout, de grootste fout is misschien nog wel de motor. Asiatech leverde in 2001 een zwakke motor, terwijl Arrows in 2000 nog over een sterke Supertec motor beschikte. Misschien kon Arrows hier weinig aan doen, maar dit bleek toch een heel groot verlies.
Dan nog een grote fout, de benzinetank. Verstappen en Bernoldi mochten in 2001 de pits wat vaker opzoeken dan de andere coureurs. Arrows startte namelijk met een (te) kleine benzinetank. De theorie van de technici van Arrows was dat de banden door de bandenstrijd zachter zouden worden en dat er vaker van banden gewisseld moest worden, tijdens het banden wisselen kon er dan ook worden getankt. Men zou dan met minder benzine starten waardoor de bolide een flink stuk sneller zou zijn. Een foute beredenering zo bleek, de banden werden namelijk niet zachter waardoor Arrows een veels te kleine benzinetank had. Een benzinetank kan door het seizoen heen niet worden aangepast omdat de bolide wordt ontworpen om de benzinetank heen. Het hele pakket zou dus niet meer kloppen als Arrows de benzinetank groter zou maken. Met name Verstappen kostte het in 2001 enkele punten doordat hij aan het eind van de race de pits nog moest opzoeken.
In 2000 ging het dus erg goed terwijl het in 2001 helemaal mis ging. Sponsoren werden ontevreden en vertrokken, Eurobet, Chello, Trust, Baan, en Enorm vinden we inmiddels al niet meer op de Arrows terug.
Nu start Arrows slechts met enkele sponsoren, een dure klantenmotor, en 2 coureurs die stevig betalen voor hun stoeltje..
Het contract met hoofdsponsor Orange loopt aan het eind van het seizoen af, dit contract is van grote waarde voor Arrows. Met andere woorden Arrows is zijn boog kwijt…
Anno 2002 is Arrows dus een achterhoede team met weinig toekomst. Als ik Jos Verstappen was zou ik niet al te lang treuren over het verlies van zijn stoeltje.