Crashgate sleept voort

“Crashgate”, zoals de crash van Nelson Piquet in Singapore van vorig jaar genoemd wordt sleept voort. Zoals na nu blijkt beschikt de FIA over een verklaring van niemand minder dan Nelson Piquet.

In deze verklaring laat Piquet weten zich eind vorig jaar onzeker te voelen over 2009, hij zou onder druk staan. Om zijn team te helpen zou hij ingestemd hebben om zijn auto tijdens de race te crashen, op een punt waar geen kranen stonden. Hiermee zou een safety-car zeker nodig zijn.

Piquet crashte uiteindelijk net nadat zijn teamgenoot Alonso had getankt waardoor deze de leiding in handen kreeg en vervolgens de race won.

Ondertussen lijkt vreemd genoeg niet meer de vraag of “crashgate” heeft plaats gevonden maar wie er verantwoordelijk voor is. Volgens technisch-directeur Pat Symons was het een eenmansactie van Piquet, volgens Piquet moest hij van Symonds en Briatore.

Alonso en Briatore ontkennen uiteraard, Briatore zegt zelfs over radiogesprekken te beschikken waarin hij zijn teleurstelling over het uitvallen van Piquet uit.

Renault moet later deze maand meer uitleg komen geven in Parijs maar feit is wel dat deze affaire Renault zeer grote schade kan berokkenen.