Drastische maatregelen veranderen Formule 1

[photo1]Zoals verwacht zijn er drastische maatregelen afgesproken tussen de FIA en de FOTA om de kosten voor Formule 1 teams omlaag te brengen. Zo mogen er volgend jaar maximaal 20 motoren per team per jaar worden gebruikt. Een motor moet 3 races meegaan, maar geen 4 zoals werd geopperd. Testen gedurende het seizoen is vanaf 2009 verboden en het gebruik van windtunnels wordt drastisch beperkt. Zo mogen er louter schaalmodellen worden gebruikt die maximaal 60% van het ware formaat zijn. Voorts moeten de fabrieken ieder jaar zeker 6 weken worden gesloten. Informatie over brandstof en banden zal door de teams onderling moeten worden gedeeld. Dat zal inhouden dat er minder personeel mee hoeft naar de GP’s. Teams zijn in 2009 vrij om gebruik te maken van een KERS systeem.

Ook voor 2010 zijn er nieuwe maatregelen. Er zijn gesprekken gaande over een standaard KERS systeem. Bandenwarmers zijn vanaf dan verboden en er mag niet meer worden getankt tijdens GP’s. Ook zal er een onderzoek komen naar de haalbaarheid van het inkorten van races. Tevens zal er andermaal worden gekeken naar een verandering van het kwalificatiesysteem. De teams en de FIA zullen overleg gaan plegen over het invoeren van standaard onderdelen aan de wagens. Gedacht wordt daarbij bijvoorbeeld aan de wielophanging.

De teams zijn unaniem akkoord gegaan met alle maatregelen, verklaarde de FIA. Men hoopt zeker zo’n 30% per team te kunnen besparen door alle maatregelen. Voor 2013 worden er andermaal kosten reducerende maatregelen verwacht. Tevens is er besloten dat Renault toestemming krijgt om kleine wijzigingen door te voeren aan hun motor.