Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Een onvergetelijke overwinning: wat we hebben geleerd van de F1 Grand Prix van Miami 2024
F1 nieuws

Een onvergetelijke overwinning: wat we hebben geleerd van de F1 Grand Prix van Miami 2024

24
gp miami
Foto: Formula Today

Lando Norris pakt zijn eerste F1-overwinning

Voorafgaand aan de derde editie van de Formule 1 bij het Hard Rock Stadium had niemand anders dan Max Verstappen de Grand Prix van Miami gewonnen. Het leek erop dat deze trend zou voortzetten toen de onstuitbare Nederlander de sprint race won en de pole position claimde – zij het met slechts een tiende – waarvan hij vrijwel zeker leek om deze om te zetten in een overwinning. Echter, het verloop van de race veranderde drastisch door het kortstondige contact van twee stukken band. Kevin Magnussen’s race-equivalent van ‘een voetje laten hangen’ in zijn uitdaging tegen Logan Sargeant voor lagere plaatsen schoot de Amerikaan de barrière bij bocht 2 in en luidde de komst van de safety car in. Lando Norris, die nog moest stoppen en lang was doorgegaan, profiteerde vooral.

Dankzij de timing van de safety car was zijn uiteindelijke wissel naar de harde band effectief gratis en zorgde ervoor dat hij de leiding over Verstappen behield. Maar we zijn hier eerder geweest: Verstappen vindt meestal een weg naar voren, en het was dat geconditioneerde gevoel van onvermijdelijkheid dat de laatste 20 ronden zo meeslepend maakte. De dreiging van een uitdaging leek echter te verdampen, en Norris bouwde een voorsprong op die meer dan genoeg bleek om zijn eerste F1-overwinning te claimen.

De strategische ommekeer en technische verbeteringen bij McLaren

Op het gebied van race tempo kan McLaren met recht claimen dat het de snelste chassis had in Miami. Norris danste weg van Verstappen, terwijl Oscar Piastri de Ferrari’s achter zich liet door een explosieve start van de grand prix. Dit is een enorme ommekeer in de afgelopen 12 maanden, waarin het team geluk had om überhaupt punten te scoren. Sinds Zak Brown de sleutels heeft toevertrouwd aan de erudiete Andrea Stella, zijn de fortuinen van het team alleen maar vooruitgegaan; een duidelijke filosofie in de technische richting heeft ervoor gezorgd dat upgrades voortdurend worden doorgevoerd ondanks de beperkende effecten van de kostencap.

Upgrades werken niet altijd om verschillende redenen: misschien is de correlatie tussen de windtunnel en de echte wereld niet bijzonder sterk, of zijn de turbulentie modellen van een team niet geavanceerd genoeg, of wordt de betrouwbaarheid op de een of andere manier gehinderd. In het geval van McLaren lijkt het er echter op dat upgrade pakketten zonder falen tastbare prestatievoordelen zullen brengen. Voor de ronde in Miami bracht McLaren een breed scala aan aerodynamische updates naar zijn MCL38, waaronder een nieuwe voorvleugel, voorwielophanging, sidepod inlaten, vloer en geometrieën van de achtervleugel.

Norris kreeg de volledige kit terwijl Piastri de helft had, waardoor het team back-to-back tests kon uitvoeren, maar het was indrukwekkend om te zien dat het team de nieuwe aero met slechts één oefensessie wist af te stemmen. Met meer tijd om de veranderingen in Imola te verkennen, kan McLaren nog meer halen?

Prestatieproblemen en tactische fouten bij andere teams

Verstappen’s gebrek aan tempo was toe te schrijven aan een gat in de vloer… of was dat zo? Degenen die verwachtten dat Verstappen Norris onder druk zou zetten bij de herstart van de race op ronde 33 dachten waarschijnlijk dat de race voorbij was toen de Nederlander een speculatieve aanval in de eerste bocht wierp, maar Norris zag de kampioenschapsleider aankomen en beschermde zichzelf tegen verdere inspanningen in de volgende bochten. Het was alsof je keek hoe de ridder de Heilige Graal verdedig

de aan het einde van Indiana Jones en de Laatste Kruistocht; Verstappen zwaaide eenmaal, werd ontweken door Norris, en viel toen eerder om onder het gewicht van zijn eigen zwaard. Norris bleef zijn voorsprong uitbouwen over de laatste 20 ronden – een tiende hier, een paar tienden daar – als verzekering, wat uiteindelijk overbodig bleek bij de finishvlag. Maar waarom kon Verstappen het gat niet dichten? De coureur zelf rekende dat zijn RB20 moeite had om veel grip te krijgen van de harde compound band; de stint op de mediums was bevredigend geweest, maar de witte C2 kwam niet overeen met de set-up van Red Bull in Miami.

Hoewel hij dacht dat zijn bollard-bothering capriolen op ronde 20 geen schade hadden veroorzaakt, rekende teambaas Christian Horner dat de bevrijde wegmarkering “behoorlijk veel schade aan de onderkant van de auto had aangericht.”

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri ontvangt gridstraf van 3 plaatsen bij F1 Imola GP voor het hinderen van Magnussen

Incident tijdens Q1 sessie Tijdens de eerste kwalificatiesessie (Q1) hinderde Oscar Piastri,...

Sainz: Ferrari F1 upgrade verwachtingen “volledig buiten de realiteit”

De nieuwe upgrades van Ferrari Ferrari bracht een uitgebreide set upgrades naar...

Helmut Marko over vorm Red Bull: “Als dat niet lukt, is er iets goed mis”

Problemen bij Red Bull Racing in Imola Er is veel werk aan...

Vasseur: Keuze voor Hamilton was makkelijk gemaakt

Het contract met Hamilton De keuze van Ferrari om Lewis Hamilton aan...

Verstappen: Red Bull “ernstig gebrek aan snelheid” in Imola F1-training

Frustratie bij Verstappen tijdens Imola-trainingen Max Verstappen uitte zijn frustratie tijdens beide...

Wat hebben we geleerd tijdens de vrijdagtraining van de F1 Imola Grand Prix 2024?

Na de openingsreeks van pan-continentaal vliegen, keerde het Formule 1-circus terug naar...

Yuki Tsunoda overweegt vertrek bij Red Bull: Zet deur open voor Liam Lawson

Yuki Tsunoda rijdt sinds 2021 voor het tweede team van Red Bull....

Lewis Hamilton duidelijk over zijn opvolger bij Mercedes

Einde van een tijdperk voor Lewis Hamilton bij Mercedes In 2024 zal...