Een rondje Barcelona met Robert Doornbos

[photo1]Komende vrijdag kruipt Robert Doornbos alweer voor de vijfde keer Formule 1-seizoen achter het stuurtje van zijn Formule 1 bolide van Jordan Grand Prix. Ditmaal zal de Rotterdammer de twee vrije trainingen rijden op het circuit van Catalunya. Dit befaamde circuit vlakbij de Spaanse stad Barcelona is zeer geliefd bij zowel teams als rijders. Het biedt een ideale mix tussen snelle en tragere bochten en is bovendien bijzonder geschikt om te testen.

Voor deze speciale gelegenheid neemt Doornbos ons mee naar dit circuit dat door het milde zeeklimaat in de winterperiode door de meeste teams veelvuldig wordt bezocht om er wekenlang te testen. Vorig jaar maakte de 23-jarige coureur voor de eerste keer kennis met het circuit tijdens het FIA International F3000 kampioenschap. De Rotterdammer, die het prestigieuze ‘rookie’-kampioenschap van 2004 binnenhaalde voor Arden International, kijkt nu alvast vooruit naar de vrije trainingen op het 4,627 kilometer lange circuit.

Robert: “Het Circuit van Catalunya is een smal en technisch circuit, maar heeft enkele snelle bochten die de mannen van de jongens onderscheiden. Het circuit is hobbeliger dan de meeste andere banen en dat voel je zeker in een krappe werkomgeving als een Formule 1 auto. Ik heb het circuit diverse keren geoefend op de Playstation, om enigszins het ‘F1 gevoel’ te ervaren, want de snelheden die worden bereikt zijn niet helemaal te vergelijken met een F3000-bolide.” De in het Italiaanse Viareggio woonachtige Nederlander, die voorafgaande aan zijn tests van de vrije trainingen bij voorkeur altijd het circuit grotendeels te voet verkent, blikt nog één keer terug op zijn circuitervaringen van vorig jaar en neemt ons mee als circuitgids.

Plankgas voorbij start-finish!
Robert: “Na het anderhalve kilometer lange rechte stuk waar snelheden worden gehaald van dik 300 km/uur, rem en schakel ik terug naar de derde versnelling en ga met zo’n 160 km/uur de smalle, omhooglopende Elf chicane in. De volgende bocht, Renault, wordt bijna voluit genomen. Dit is een plek waar je je ronde kan maken of breken.
Na een aantal langzame bochten, Repsol en Seat, volgt één van de opwindendste delen van het ‘Circuito de Catalunya’. Halverwege het circuit is namelijk een snelle links-rechts combinatie waarvoor je eerst moet terugschakelen naar drie alvorens geleidelijk weer op te schakelen tot vijf. Bij het uitkomen van deze knik moet je je direct positioneren voor Campsa, die je na een lichte beroering van de rem, volgas blind instuurt!”

New Holland: Een aanslag op je nekspieren!
Robert: “Na de Campsa-bocht kan je op het rechte stuk (Nissan) het gas even vol open zetten. Aan het einde hiervan volgt de nieuwe hairpin ‘La Caixa’, een mooie plek om andere coureurs in te halen. In deze hairpin speelt de balans van de auto een grote rol. Tevens is het circuit bijzonder geschikt om je banden te testen, want het afremmen voor de hairpin stelt het rubber zwaar op de proef.
In de laatste twee rechterbochten voor start/finish wordt er een enorm beroep gedaan op mijn nekspieren. In de Curva Europcar en New Holland ervaar je zelfs krachten tot 3,5g wat zelfs het hoogste aantal is van het hele seizoen! Bij het uitkomen van de laatste bocht (New Holland) moet je tevens veel van de kerbstones meenemen om op topsnelheid over de finishlijn te komen en weer een nieuwe ronde in te zetten.”

Robert: “Net als in de eerste vier GP’s van dit seizoen, zal ik me ook dit weekend met name bezig gaan houden met het Bridgestone evaluatieprogramma en het vinden van een goede race set-up. De weersverwachtingen voor dit weekend zijn goed, dus normaal gesproken denk ik weer een volledige race-afstand af te kunnen leggen in de twee sessies. Mijn bloed gaat in ieder geval alweer flink sneller stromen bij de gedachte hier vrijdag met mijn EJ-15 te rijden!”

Bron: Insight F1 Motorsport Report

Loading