Exclusief: Interview Christian Horner

Christian Horner maakte tijd vrij om met F1News.nl te praten over het afgelopen seizoen, maar uiteraard ook over Coulthard en het KERS systeem.

Hoe kijkt u terug op 2008. Bent u tevreden met de door RedBull Racing behaalde resultaten?

“2008 bestond uit twee delen. Het eerste deel was veelbelovend tot aan de Britse GrandPrix. Toen stonde we vierde in het constructeurkampioenschap. We hebben een podium in Canada behaald en zeven races achter elkaar punten gescoord. Maar jammer genoeg hadden we vanaf Silverstone een aantal incidenten, dat uiteindelijk resulteerden in een teleurstellende zevende plaats in het constructeurs kampioenschap.”

Zou u David Coulthard opnieuw gecontracteerd hebben als hij niet gestopt zou zijn met racen?

“Dat was nooit een kwestie omdat DC zijn terugtrekking vroeg in het jaar, tijdens het Canadese GrandPrix weekend, aankondigde.”

Wat verwacht u van Sebastian Vettel volgend jaar?

Sebastian is een extreem getalenteerde coureur die zich continue ontwikkeld en groeit. Wij hopen een omgeving te bieden die het beste haalt uit zijn duidelijk aanwezige capaciteiten.”

Denkt u dat de veranderende regelgeving voor 2009 voordelig uitwerken voor RedBull Racing?

De veranderingen voor 2009 zijn significant in die zin dat het concept van de regelgeving, samen met de uitdaging van nieuwe technologieën zoals KERS totaal verschillend zijn. Het design team heeft bewezen dat ze een race winnende auto kunnen ontwerpen en daarom, zonder enige voorspellingen, verheugen wij ons op het seizoen van 2009.”

In welk stadium is de ontwikkeling van de auto van 2009?

De auto vordert goed. Door de enorme regel veranderingen, Adrian Newey en zijn team proberen het uiterste uit de regelgeving te halen, zal de auto later gepresenteerd worden. Dit lijkt bij andere teams ook het geval te zijn.”

Het is voor Mark Webber niet mogelijk om in december te testen doordat hij zijn been gebroken heeft. Denk je dat hij competitief zal zijn volgend jaar

Onze eerste test is niet voor de tweede week van februari, tegen die tijd zal Mark weer in de cockpit plaats kunnen nemen. Dus, theoretisch gezien, zou Mark niets van het 2009 test programma hoeven missen.”

Over hoeveel jaar kan RedBull Racing het kampioenschap winnen?

“We werken erg hard aan die doelstelling”

Hoe denkt u over het KERS systeem, hoe verloopt de ontwikkeling van KERS op de auto voor 2009?

“Kers is een interessante, maar erg dure, technologie die ingewikkeld en uitdagend is om in de auto te integreren. Wij vertrouwen zwaar op onze motorpartner Renault, aangezien wij een identiek systeem zullen gebruiken.”

Wij bedanken Christian Horner & RedBull Racing voor het mede mogelijk maken van dit interview.

ap