Column Jos Verstappen

Jos Verstappen schrijft in zijn column in de Telegraaf over de Formule 1. De succesvolste Nederlandse Formule 1 – coureur bracht afgelopen week een bezoek aan het circuit van Barcelona.

Verstappen kwam op uitnodiging van Trust directeur Michel Perridon naar Spanje.
“Op uitnodiging van Michel Perridon van Trust was ik een dagje op het circuit van Catalunya, even buiten Barcelona. Nu hoor ik al mensen denken: maar Jos had toch mot met hem? Zoals iedereen intussen wel weet hebben Michel en ik inderdaad een tijd lang niet met elkaar gesproken. We waren het met elkaar niet eens in de periode toen ik nog in de Formule 1 reed. Dat ging er soms hard aan toe. Luidruchtig ook, mag ik wel zeggen. Maar hoe gaat dat in het leven? Naarmate de tijd vordert, slijten ook de scherpe kantjes. ”

“Volgend weekend is het dan eindelijk zover. Dan gaat het Formule 1-seizoen van start met de Grand Prix van Australie en ik moet me al sterk vergissen als het geen interessant en leuk seizoen gaat worden. Ik kreeg er vorige week al een voorproefje van. Op uitnodiging van Michel Perridon van Trust was ik een dagje op het circuit van Catalunya, even buiten Barcelona. Nu hoor ik al mensen denken: maar Jos had toch mot met hem? Zoals iedereen intussen wel weet hebben Michel en ik inderdaad een tijd lang niet met elkaar gesproken. We waren het met elkaar niet eens in de periode toen ik nog in de Formule 1 reed. Dat ging er soms hard aan toe. Luidruchtig ook, mag ik wel zeggen. Maar hoe gaat dat in het leven? Naarmate de tijd vordert, slijten ook de scherpe kantjes.”

“Een tijdje terug kwamen we elkaar weer tegen en is het contact hersteld. Daarom nam ik graag zijn uitnodiging aan om met hem naar Barcelona te gaan, waar Trust een nieuwe muis introduceerde, zo een voor bij de computer welteverstaan. Michel heeft zich met zijn bedrijf aan Red Bull Racing verbonden en de kleuren van dat team komen op die muis terug. Een mooi ding om te hebben.”

“Muisstil was het in Spanje niet en dan heb ik het niet over de presentatie in de Carpe Diem Lounge Club, die ooit nog eens van Patrick Kluivert was geweest. Het was tot in de puntjes verzorgd, met een spetterend vuurwerk als afsluiting. Op het circuit evenmin grijze muizen, want alle Formule 1-teams waren er met hun coureurs aanwezig voor hun laatste testsessies. Nadien mag er tijdens het seizoen niet meer worden getest, althans niet op zo’n grote schaal. Nu weet ik wel dat testresultaten niet alles zeggen, maar het was wel opvallend hoe snel de wagen van Brawn GP was en dat McLaren nog lang niet is waar het wil zijn. Het team van wereldkampioen Lewis Hamilton heeft duidelijk een serieus probleem. Daarom verwacht ik zeker in het begin van het Formule 1-seizoen verrassingen. Het is dan ook niet vanzelfsprekend dat McLaren en Ferrari weer de toon gaan zetten. Ik zie dat eerder gebeuren door rijders die vorig jaar niet snel genoeg waren. Denk dan aan Jenson Button.”

“Op het circuit kwam ik veel oude bekenden tegen die enthousiast reageerden dat ik weer eens kwam kijken. Alsof je dan nooit weg bent geweest. Ook met John Button gesproken, de vader van Jenson, die hem altijd vergezelt. Tjonge, wat zijn die mensen blij als een kind dat Jenson eindelijk weer eens met zijn tijden voorin zit. Dat was ook nodig, want stel dat het voormalige Honda-team dat nu dan Brawn GP heet, niet was gered. Voor hetzelfde geld is dan de carriere van Button voorbij. Maar ik ben dolblij dat het team er weer staat. En hoe. Ik gun het Ross Brawn van harte. Hij blijkt een goede, snelle wagen op de rit te hebben gezet. Ook Rubens Barrichello heeft op Jerez bewezen ermee uit de voeten te kunnen. Zo zie je maar dat leeftijd niets zegt als je een goede auto hebt. Toch heb ik tijdens mijn rondje door de paddock van het circuit vernomen dat de positie van Barrichello nog helemaal niet zeker is voor het hele seizoen. Dat zou dan weer te maken hebben met de motorendeal met Mercedes, die invloed wil houden op het tweede stoeltje naast Button.”

“Zo hoor je nog eens wat. Ook wat betreft de techniek. Zo vertelde Steve Nielsen van Renault mij over de voor- en nadelen om met KERS te racen. Dat is het systeem waarbij energie bij het remmen vrijkomt en dan wordt opgeslagen in een batterij die als nadeel heeft dat die 30 kilo weegt. Voordeel is dat je dan met de powerboostknop 70 tot 80 pk meer kunt produceren gedurende 6 seconden per ronde. Wie zonder KERS rijdt, weegt 30 kilo minder en dat is ook met 70 a  80 pk te vergelijken. Wat het beste is, zal de tijd moeten leren. Wel een interessante ontwikkeling.”

“In het motorhome van Ferrari hebben Michael Schumacher en ik het daar niet over gehad. Het was al weer een tijdje geleden dat we elkaar hadden gesproken. Hij wist dat ik met Porsche de 24 Uren van Le Mans in onze LMP2-klasse had gewonnen. Michael vroeg me of Le Mans gevaarlijk was. Nou, niet zo gevaarlijk als wat jij doet, zei ik. Daar moest hij wel om lachen. Hij doet tegenwoordig ook aan motorraces mee en nog niet zo lang terug is hij zwaar onderuitgegaan, waarbij hij twee nekwervels heeft gebroken. We hebben afgesproken dat ik een keer naar hem kom kijken als hij weer een motorrace heeft. Hij informeerde ook belangstellend naar mijn zoon Max, die afgelopen weekeinde in Karting Genk zijn eerste kartwedstrijd van het seizoen won. Hij heeft zelf ook een zoon die kart, maar ik kreeg van Michael de indruk dat die niet het talent van zijn vader heeft. Michael vond het indrukwekkend wat Max doet. Ik zie ook heel veel in hem en niet alleen omdat het mijn zoon is. Voorlopig laat ik hem lekker in alle rust zijn gang gaan. Hij is ook nog zo jong. Laat aan mij maar de begeleiding en het lobbyen over. Wat dat betreft, was het ook nuttig om weer eens mijn gezicht bij de Formule 1 te laten zien. Je weet nooit waar dat later goed voor kan zijn.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *