Hoe heeft Max Verstappen zijn auto’s verzekerd?

Het is voor jonge bestuurders in Nederland erg lastig om hun auto te verzekeren. En áls ze geaccepteerd worden, betalen ze al snel meer dan 4,5 keer zo veel als de gemiddelde bestuurder. Formule 1-coureur Max Verstappen is pas 18 jaar, hoe heeft hij zijn auto’s verzekerd?

V12 Vantage S cadeau
Max kreeg onlangs van Aston Martin een V12 Vantage S cadeau. Een auto met een waarde van ongeveer 270.000 euro. Niet voor op het parcours, maar voor privégebruik. Omdat dure auto’s ook een stuk meer kosten bij schade, zijn deze vaak lastig te verzekeren. Een dure auto in combinatie met een jonge bestuurder is dus al helemaal een groot risico voor een verzekeraar. Als Max in Nederland naar een ‘normale’ autoverzekering op zoek zou zijn gegaan, zal het hem dus lastig gemaakt zijn.

Acceptatie verzekeraars
Met zo’n dure auto kom je al snel terecht bij Delta Lloyd Xclusief of Turien & Co. Probleempje: beide verzekeraars accepteren alleen bestuurders boven de 30 jaar. Ben je jonger, heb je in het verleden veel schade gereden of heb je een betalingsachterstand? Dan is Rialto vaak de enige optie. Dit is een verzekeraar die mensen aanneemt die bij geen enkele andere verzekeraar terecht kunnen. Door het risico dat Rialto neemt, betaal je hier als verzekerde wel een stuk meer aan premie. En let op: ook Rialto heeft géén acceptatieplicht.

Brokkenpiloot Lewis Hamilton
Je kunt nu denken: ‘Maar… Max is toch een uitmuntende coureur?’. Ja, dat is hij. Alleen dat betekent niet dat hij zich ook automatisch netjes gedraagt in het verkeer. Zo reed Formule 1-coureur Lewis Hamilton eind vorig jaar zijn Pagani Zonda 760LH in de prak. Met flinke blikschade als gevolg. En hij won al drie keer de wereldtitel in Formule 1.

Bedrijfsverzekering
Dus, hoe zit het dan met de autoverzekering? “Aan de superauto’s die F1-coureurs cadeau krijgen van sponsors hangt meestal een soort bedrijfsverzekering,” vertelt Olav Mol, commentator en presentator van de Formule 1, in een interview met vergelijkingssite Pricewise. Hoe het zit met de auto’s die F1-coureurs zélf gekocht hebben – zoals de Porsch GT3 RS van Max – kan hij niet vertellen. “Maar de moraal van verzekeraars kennende… Als Hamilton kucht en zegt dat ‘ie € 10.000,- premie per maand wil betalen, dan zegt een verzekeraar vast zonder aarzelen: ‘Graag!’,” zegt Olav Mol.

De autoverzekering van Max
Raymond Vermeulen, de personal manager van Max Verstappen, vult aan: “De Aston Martin heeft Max vrij ter beschikking als een leaseauto en die moet hij weer inleveren als hij ooit bij het F1-team van Red Bull zou weggaan. Met die auto rijdt hij af en toe lekker door Monaco. Want daar woont Max tegenwoordig. Hoe lastig het verzekeringstechnisch in Nederland is geregeld, weet ik niet eens en dat maakt ook niets uit. In Monaco leverde de autopolis voor zijn privé-Porsche nul problemen op.”

Luxe wereld
Hoeveel Max voor zijn autoverzekering betaalt, wil Raymond Vermeulen niet vertellen. Volgens Olav Mol verdienen Formule 1-coureurs, waaronder Max, tot wel € 28.000.000,- per jaar. “In die luxe wereld vallen ze echt niet over een autopremie. Ook Max niet,” zegt hij.