Spyker in trek

[photo1]Het kan niet op bij Spyker, de afgelopen dagen melden zich maar liefst 10 bedrijven die de nieuwe Nederlandse Formule 1 renstal willen gaan sponsoren.

Onder deze sponsoren bevinden zich een internationale bierbrouwer en een retro sportmerk (waarschijnlijk het Nederlandse merk Quik).

Tien bedrijven meldden de afgelopen dagen spontaan hun interesse voor de nieuwe Nederlandse renstal, die net als Ferrari hoopt de Formule 1 te kunnen gebruiken om meer sportauto’s te verkopen .

Lodewijk Varossieau die naast de zaken van Christijan Albers ook bezig is met Spyker laat in het Algemeen Dagblad het volgende optekenen:
“Ik kan helaas nog geen namenvan kandidaten noemen. Maar de koop van Midland door Spyker heeft ontzettend veel losgemaakt.”

Als het aan Varossieau ligt, wordt de Spyker MF1 in de laatste race in Brazilie oranje gekleurd. Daarmee hoopt hij te profiteren van de opwinding die rondom Spyker is ontstaan. Want naast de gebruikelijke scepsis en het wantrouwen is de komst van een Nederlands F1-team vooral met voorzichtig enthousiasme begroet.

Deskundigen op het gebied van sportmarketing delen dat gevoel. Frank van den Wall Bake meent dat Spyker gedurfd, maar niet roekeloos opereert. “Nederland is niet te klein voor de Formule 1, Nederland is eerder te kleindenkend. We moeten eens af van dat calvinisme. Als ik de plussen en minnen tegen elkaar afzet, dan is het een uitdagend avontuur. Neem van mij aan dat Spyker met zijn raad van commissarissen geen domme dingen doet. De doelgroep voor exclusieve auto’s loopt nou eenmaal niet in Nederland, maar juist daarbuiten rond.”

Van den Wall Bake ziet in de Nederlandse renstal een vergelijking met Ajax. “Die club heeft dezelfde uitstraling als Spyker. Gewaagd, brutaal, lef, dat zijn de trefwoorden die je bij dit raceteam spontaan bedenkt. Misschien ook een beetje Arsenal. Ik zeg dat omdat het aantrekken van ontwerper Mike Gascoyne en mogelijk het meeliften met motoren van Ferrari iets zegt over de ambitie.”

[photo2]De vergelijking met Ajax spreekt ook sportmarketeer Henri van der Aat van bureau Trefpunt aan. “PSV is degelijk, Feyenoord een ploeg van werkers en Ajax aanvallend en creatief. Ik zie Spyker ook als zo’n gedurfd merk,” zegt de voormalige zeilbondscoach.

De stap van Spyker naar de Formule 1 is zo’n aanvallende actie. “Wie een goede Formule 1-auto bouwt, zal in de ogen van het publiek ook een goede straatauto fabriceren. Er zit wel een valkuil in de hele operatie. Je hoeft als exclusief automerk niet meteen vooraan te rijden, maar je moet zeker niet in de achterhoede blijven hangen. Ferrari heeft jarenlang niets gewonnen, toch heeft het merk in de middenmoot veel sportauto’s verkocht.”

Yves Kummer van sportmarketingbureau Kumpany kent nog wel wat reserves. “Mijn eerste reactie was: Wat gaaf! Maar als je dan even nadenkt, dan is er wel serieus geld mee gemoeid. Het zijn on-Nederlandse bedragen die rondgaan in de Formule 1. ABN Amro heeft met de Volvo Ocean Race ooit een keer 20 miljoen per jaar uitgegeven, maar dat is een uniek gegeven. En de Rabobank spendeert 12 miljoen euro aan de wielerploeg. Met dat soort bedragen speel je in de Formule 1 in de top niet echt mee.”

Desondanks ziet hij lichtpunten voor de Nederlandse renstal. “Het gaat goed met de beurs en met de economie. Het geld is er wel. Een bedrijf als Tom Tom is er geknipt voor. Maar eerlijk gezegd zie ik de Nederlandse bedrijven ondanks het sexy karakter van de Formule 1 niet meteen instappen.”

Overigens is Spyker niet alleen bezig met sponsoren maar ook met coureurs. Christian Klien en GP coureur Ernesto Viso hebben de afgelopen dagen gesprekken met het team gevoerd.

Klien stapt mogelijk later dit jaar al als derde coureur in de Spyker bolide. De Venezulaan Visto is vooral met Spyker in gesprek met het oog op volgend jaar. Visto heeft nog enkele Formule 1 ervaring en wil graag testrijder bij Spyker worden.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading