Teams akkoord met FIA

Max Mosley heeft na de vergadering met de Formule 1 teambazen laten weten dat beide partijen tot een akkoord zijn gekomen. Uitspraken over de definitieve wijzigingen deed Mosley nog niet, de regels worden de komende weken in samenwerking met de teams veranderd.

Zeker is in ieder geval wel de elektronica zoals die gebruikt wordt bij het automatisch schakelen en traction-control pas vanaf 2009 geheel zal worden verboden.

Ook is zeker dat er vanaf 2006 slechts een bandenleverancier zal zijn. Michelin of Bridgestone zal dan dus het veld moeten ruimen. Daarnaast zullen de motoren drastisch worden gewijzigd. BMW was het hier eerst niet mee eens en dreigde met opstappen, nu zijn de Duitsers echter wel akkoord gegaan. Vanaf 2006 zullen de motoren worden gewijzigd, het voorstel van Mosley is een V8 2,4 liter motor. De motorenfabrikanten gaan zich er de komende weken over buigen, de kans bestaat dat men toch de V10 motor zal aanhouden.

Dit seizoen zullen er overigens ook al een aantal zaken veranderen. De kwalificatie wordt veranderd, hoe men dit precies zal gaan doen is nog niet bekend.

De teams en Ecclestone zijn tevreden. De sport wordt goedkoper. Daarnaast krijgen de teams nu een grotere vergoeding van de FIA. Hiermee moet de toekomst van Minardi en Jordan grotendeels zijn veilig gesteld. Daarnaast wordt het voor nieuwkomers, zoals bijvoorbeeld enkele Formule 3000 teams, mogelijk om in te stappen.

Daarnaast is opstarten van het GPWC kampioenschap in 2008 afgewend. Deze klasse heeft nu namelijk geen reden tot bestaan meer.

Loading