Voorbeschouwing Toyota

[photo1]Na een rustpauze van drie weken vertrekt de Formule 1 naar Hongarije, de 13e ronde van het Formule 1 kampioenschap vind plaatst op de 3,975 kilometer lange Hungaroring. Het circuit ligt 20 kilometers buiten Budapest.

De eerste race vond plaats in 1986, maar liefst 200.000 mensen kwamen de race toen bekijken. Sinds die tijd is het een populaire race voor de fans, de auto gaan echter maar 25 kilometers harder dan op het circuit van Monaco.

Vorig jaar testte Toyota met de TF101testbolide op het circuit van Hongarije, Mika Salo en Alan McNish reden beide op het circuit. Dit weekend zal het opnieuw zoeken worden naar de juiste afstellingen voor de TF102.

Mika Salo en Allan McNish zijn beide op vakantie geweest, Salo op zijn boot in de middenlandse zee en McNish in Corsica. Vorige week gingen beide coureurs naar Italië om de doctor van het team te trainen in Vaireggio.

Ove Anderson
[photo2]”Ik was heel blij tijdens de vorige Grand-Prix een bolide te zien finishen, we hadden namelijk serieuze betrouwbaarheidsproblemen. We moeten de bolide beter leren kennen om deze problemen te voorkomen. Betrouwbaarheid is erg belangrijk in Hongarije, door de hoge temperaturen word het een moeilijke race. Deze keer zie ik echter allebei de bolides aan de finish.”

Mika Salo
“Een moeilijke circuit. Het is Monaco maar dan zonder vangrails om je af te straffen. Het circuit is erg langzaam en inhalen is onmogelijk, dit betekend dat de belangrijkste ronden in de kwalificatie worden verreden. De TF02 ging goed op Monaco, dus op papier zou hij het hier ook goed moeten doen, ik wil echter geen hoge verwachtingen scheppen.”

Allan McNish
“We hebben hier vorig jaar getest en daar heb ik verschillende dingen van geleerd. Allereerst, het draait hier om de downforce, je kan maar niet genoeg downforce hebben omdat alle bochten langzaam zijn. Ten tweede heb je een goed traction control systeem nodig, je acceleert telkens uit de langzame bochten. Ten derde ligt er niet veel rubber op de baan, ik zal op vrijdag dus afwachten totdat er wat rubber ligt. Het lijkt me een uitdagende Grand-Prix.”

Loading