Williams presenteert FW29 en Lenovo

[photo1]Williams heeft vandaag in haar Oxford de nieuwe bolide voor 2007, de Williams-Toyota FW29, gepresenteerd. Grote nieuws was een aankondiging van Williams dat het de grootste computerproducent ter wereld, Lenovo, als sponsor aan zich heeft weten te binden. Met sponsorovereenkomst zijn tientallen miljoenen Euro’s gemoeid.

Williams lijkt de weg naar boven weer gevonden te hebben. Na enkele slechte jaren waarbij belangrijke partners, grote sponsoren, en motorleverancier BMW vetrokken heeft het team voor het eerst in jaren weer de beschikking over een grote budget. Dankzij de nieuwe titelsponsor AT&T, een nieuw contract met Lenovo, en verbeterde overeenkomsten met Philips en Randstad heeft het team haar budget met miljoenen zien toenemen.

Daarnaast heeft het team van Frank Williams een semi-fabrieks overeenkomst gesloten met Toyota. Vorig seizoen betaalde Williams nog miljoenen voor Cosworth motoren die uiteindelijk niet betrouwbaar bleken. Voor de motoren van Toyota hoeft Williams niet te betalen. Het team krijgt de beschikking over de nieuwe Toyota krachtbronnen en hoeft enkel te betalen als er motoren worden opgeblazen.

Op coureursgebied is er ook wat veranderd bij Williams. Mark Webber is naar Red-Bull vertrokken. Williams heeft testcoureur Alexander Wurz als vervanger van Webber aangesteld. Wurz reed sinds 2000 geen volledig Grand-Prix seizoen meer. De Oostenrijker testte de afgelopen jaar bij McLaren en Williams waar hij duizenden kilometers aflegde.

Nico Rosberg is gebleven als coureur. De Duitser die vorig jaar zijn debuut maakte heeft nu wat ervaring en moet dit jaar dus progressie tonen. Rosberg en Wurz worden bijgestaan door testcoureurs Narain Karthikeyan en Kazuki Nakajima.

De nieuwe FW29 oogt duidelijk anders. Niet alleen door de een gewijzigde livery en nieuwe sponsornamen. De voorkant van de bolide is duidelijk veranderd. De neus is lager geworden en het team gaat gebruik maken van een nieuwe voorvleugel.

De achterkant van de bolide is aangepast aan de nieuwe Toyota motor. Daarnaast zijn de side-pods kleiner geworden en zijn chimneys op de auto aanzienlijk vergroot.

Volgens technisch-directeur Sam Michael is de FW29 een doorontwikkeling van zijn voorganger.
“We hebben de Williams filosofie voortgezet. We hebben in de winter hard gewerkt. De auto is op diverse punten verbeterd. We hebben alle veiligheidstest van de FIA inmiddels met succes doorstaan.”

Op dinsdag 6 februari zal Williams voor het eerst met de FW29 gaan testen. Het team zal meteen met twee FW29’s in actie komen.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading