Fernando Alonso heeft onlangs zijn contract bij Aston Martin verlengd tot het einde van het Formule 1-seizoen in 2026. Deze beslissing werd sterk beïnvloed door zijn geloof in het project van het team voor de nieuwe regelgeving die in 2026 wordt ingevoerd. Aston Martin kondigde aan dat Alonso, wiens contract afliep, zijn verblijf bij het team verlengt en hiermee speculaties beëindigt over een mogelijke overstap naar rivalen Red Bull of Mercedes.
Red Bull’s dominantie en Alonso’s vertrouwen in Aston Martin
Ondanks dat Red Bull de afgelopen twee seizoenen heeft gedomineerd en Max Verstappen de duidelijke favoriet is om zijn reeks van drie opeenvolgende coureurstitels dit jaar en volgend jaar voort te zetten, lijkt Alonso erop te vertrouwen dat zijn team in 2026 een serieuze uitdaging kan bieden voor de titel. Een aanzienlijke factor in het optimisme van de Spanjaard is dat Aston Martin vanaf 2026 motoren geleverd krijgt door Honda, de Japanse fabrikant die momenteel Red Bull van kracht voorziet.
De toekomst met Honda en nieuwe faciliteiten
“Ik denk dat we in 2026 het onbekende ingaan, wat betreft de regelgeving,” zei Alonso. “Maar als ik moest kiezen, dan is mijn gevoel dat ik ons project, onze motor en onze krachtbron zou kiezen.” Dit komt deels omdat hij gelooft dat Honda momenteel de sport domineert met een zeer sterke motor in samenwerking met Red Bull. Bovendien geeft de voortdurende investering van teambaas Lawrence Stroll, die het team in staat stelde vorig jaar een gloednieuwe fabriek te openen met een state-of-the-art windtunnel die later dit jaar klaar zal zijn voor gebruik, Alonso extra vertrouwen.
Progressie en vooruitblik op het seizoen 2024
Alonso, de oudste coureur op de huidige F1-grid op 42-jarige leeftijd, zou de eerste 45-jarige coureur worden die sinds Graham Hill in 1975 in de sport racet als hij het seizoen 2026 voltooit. Gezien de nu drukkere F1-kalender dan ooit, met een recordaantal van 24 races dit seizoen, moest Alonso beoordelen of hij de uitdagingen van het schema kon blijven aangaan voordat hij een beslissing nam. De belangrijkste vereiste voor hem was om te zien dat zijn team bleef voortbouwen op een positieve trend.
“Ik wilde zien hoe we presteerden,” legde Alonso uit. “Er is geen garantie dat als ik me goed voel en ik zie dat dingen met Aston niet goed gaan, we een auto hebben die moeilijk te besturen is, we niet competitief zijn, ik geen vooruitgang in het team zie – misschien kijk ik elders.” Hoewel Alonso het vliegende start die hij maakte in 2023 niet heeft kunnen herhalen, heeft hij tot nu toe punten gescoord in alle vier races, met een vijfde plaats als beste prestatie in Saoedi-Arabië.
De komende Chinese Grand Prix op 19-21 april, die ook het eerste Sprint-weekend van het seizoen is, staat op het programma. Fans kunnen elke sessie live volgen op Sky Sports F1 en elke F1-race streamen met een NOW Sports Maandlidmaatschap – geen contract, op elk moment opzegbaar. Dit alles wijst op een seizoen vol ontwikkeling en vooruitgang voor Aston Martin en Fernando Alonso, met de blik vastberaden gericht op de regelgeving van 2026 en de kansen die dit met zich meebrengt.