Column

Geen F1 voor Ziggo: Definitief einde van tijdperk Jut en Jul

Geen F1 voor Ziggo: Definitief einde van tijdperk Jut en Jul

30 april - 13:40
247

Met het nieuwe, vijfjarige contract heeft Viaplay Ziggo een zeer gevoelige klap uitgedeeld. De grootste aanbieder van televisie, internet en telefonie van Nederland had gehoopt om met veel geld - een hoger bod zelfs dan dat van Viaplay - na een afwezigheid opnieuw de live-rechten voor de Formule 1 binnen te halen. Formula One Management (FOM) zag echter meer voordelen in het voortzetten van de relatie met de oorspronkelijk Scandinavische streamingdienst. Als gevolg van de nieuwe deal is de rol van Olav Mol en Jack Plooij nu definitief uitgespeeld.

Graag positioneert Mol zich als de man die de Formule 1 in Nederland groot heeft gemaakt. Onzin natuurlijk, want zonder Max Verstappen had Mol nog jarenlang voor een bescheiden publiek de Grands Prix becommentarieerd. Toch toen Viaplay een drietal jaar geleden de F1-rechten kocht en besloot om de nu 62-jarige commentator niet aan te trekken, was hij behoorlijk op zijn staart getrapt.

Mol kon nog geregeld aanschuiven bij het amper bekeken Race Café van Ziggo (naar de laatste uitzending waarvan de kijkcijfers bekend zijn, keken 90.000 mensen). Daar ontpopte hij zich vooral tot een zure tv-persoonlijkheid. Het was bijvoorbeeld Olav Mol die waarschijnlijk als enige niet onder de indruk van het debuut van Oliver Bearman in de Formule 1 was. Zoals Mol geregeld denigrerende opmerkingen over rijders maakt.

Zijn trouwe adjudant Jack Plooij stond nooit bekend als een journalistiek zwaargewicht. In de tijd dat Ziggo de live-rechten had, viel Plooij in raceweekenden op door zijn tenenkrommende manier van vragen stellen aan de F1-rijders. Of eigenlijk; hij dropte quasi-lollige stellingen.

Het zal geen tv-kijker zijn ontgaan dat Max Verstappen zich soms doodergerde aan de zwakke ‘vragen’ van Plooij. Ook Plooij - die drie dagen in de week tandimplantaten zet - is een veel geziene gast bij het Race Café. De tandarts is al jaren niet meer op een circuit geweest, maar denkt altijd over inside informatie te beschikken. Die negen van de tien keer onjuist is. Ook Plooij kan het niet nalaten om vaak keiharde uitspraken te doen, met als enige doel op te willen vallen.

Zoals aangegeven; Ziggo bood meer voor de rechten, maar FOM koos toch voor Viaplay. Wellicht - en dat is speculeren - was één van de redenen dat de F1 het niet zag zitten om Mol en Plooij weer over de vloer te hebben. Met het nieuwe contract voor Viaplay is duidelijk dat de rol van de Jut en Jul van de Formule 1 in elk geval is uitgespeeld.

Natuurlijk, er zijn altijd kijkers die genieten van de popiejopie-stemming die het tweetal tijdens races probeerde op te roepen. Dat Mol nogal eens de meest elementaire zaken tijdens een Grand Prix miste, namen zij vast voor lief. Toch vooral mag de Nederlandse kijker uiterst blij zijn dat het tweetal niet terugkeert als commentatoren van de Formule 1. Mol en Plooij zijn vergane glorie, hun tijd is voorbij.

Tom Coronel kon het in een podcast van Formule 1 niet beter zeggen: “Olav en Jack zijn ook heel lang de stemmen geweest van de Formule 1, maar er is een nieuw tijdperk aangebroken. Mijn gevoel zegt en misschien is het een hele harde uitspraak: ‘Ik vind ze (de huidige commentatoren, red.) beter, klaar’."