GP Europa: Alonso wint sensationele race

[photo1]Fernando Alonso heeft vanmiddag een sensationele grote prijs van Europa gewonnen. De Spanjaard verschalkte 5 ronden voor het eind Ferrari coureur Felipe Massa toen het wederom begon te regenen.

Het begin van de race was een grote chaos. Vlak voor de start was het nog droog. Maar toen de coureurs de 1e keer over start/finish kwamen stond de baan al zo goed als blank. In die tijd had Heidfeld Kubica al achterstevoren getikt daarbij was ook betrokken Lewis Hamilton die een lekke band opliep. Grote winaar van dat alles was Markus Winkelhock. Hij ging in de opwarmronde al de pits in om banden te wisselen en reed zodoende aan de leiding van de race.

Aan het eind van de eerste ronde komt een groot gedeelte van het veld naar de pits voor intermediates. Raikkonen wil wel binnenkomen maar glijdt ondersturend weer de pitstraatingang uit. Als het veld eenmaal op intermediates staat zijn het Button, Rosberg, Hamilton en Speed die in de 1e bocht in het grind staan.

Dat is het punt waarop de FIA de Safety Car de baan opstuurt. Als die eenmaal op de baan is is het Liuzzi die veel te hard de 1e bocht induikt, bijna de Safety Car raakt en vervolgend tot stilstand komt vlak voor het achterwiel van een kraan. Diezelfde kraan zet een paar minuten later Lewis Hamilton weer op de baan die zijn motor wonder boven wonder aan de praat heeft weten te houden.[photo2]

Een code rood volgt. Als de race herstart zien we een Nederlands unicum want Markus Winkelhock start van Pole Position in de Spyker, in zijn debuut en thuisrace. voor Massa en Alonso. Hamilton wordt naar de achterkant van de grid verwezen.

Bij de herstart achter de race leidt Markus Winkelhock als het veld achter de safety car weer op gang komt. Echter als de safety car de pits induikt duurt het geen 2 ronden voordat Winkelhock terugvalt naar de laatste plaats.

Ondertussen neemt Hamilton een grote gok door over te schakelen naar slicks. Er is een droge lijn op de baan maar op andere delen van de baan is het nog wel nat. In de 1e paar ronden verliest Hamilton veel…heel veel. Maar als het later echt droog wordt wint de Engelsman maarlieft 11 seconden per ronde en zo haalt hij zichzelf van een ronde achterstand af.

Ondertussen is er een gevecht gaande tussen Kimi Raikkonen en Fernando Alonso. Plotseling loopt Alonso 1.9 seconden uit op Raikkonen. Later is het Markus Winkelhock die zijn Spyker aan de kant van de baan moest parkeren. In die tijd vecht Ralf Schumacher met Nick Heidfeld voor een positie de beide duitsers raken elkaar en Schumacher eindigt zijn race in het grind.

Plotseling zien we dan beelden van een langzaam rijdende Ferrari van Kimi Raikkonen. Het lijkt op een benzinepomp probleem of simpelweg dat de benzine op is. De Ferrari verliest snelheid. Krijgt later weer snelheid om het vervolgens op de delen waar het circuit naar beneden loopt weer te verliezen. Aan het begin van de pitsingang stopt de Ferrari ermee en is het einde race voor Raikkonen.

Echter aan het eind van de race pakten zich weer donkere wolken boven de Nurburgring. En met nog 10 ronden te gaan begon het weer zachtjes te druppelen. Renault nam een grote gok van Kovalainen om het meteen op intermediates te zetten. Dat pakte verkeerd uit. Een paar ronden later volgde ook de rest van het veld.

Eenmaal op die intermediates bleek dat Alonso veel sneller was van Massa. Beide rijders gingen rondelang naast elkaar over het circuit maar uiteindelijk was Alonso toch een maatje te groot voor Massa. De beide titelkandidaten raakten elkaar wel – iets wat later voor de podiumceremonie nog uitmond op een woordenwisseling – maar konden beiden hun weg vervolgen.

[photo3]Naar de 3e plek in de race reed verassend Mark Webber. Hij hield het hoofd koel tijdens de race maar in de laatste chicane voor de finish verloor hij het bijna en Alexander Wurz was er als de kippen bij om hem te passeren. Zonder succes. Het verschil was uiteindelijk 0.263 seconden.

Ronde 10, Nurburgring
1 F. Alonso McLaren 2:06:26.358
2 F. Massa Ferrari + 8.155
3 M. Webber Red Bull + 1:05.674
4 A. Wurz Williams + 1:05.937
5 D. Coulthard Red Bull + 1:13.656
6 N. Heidfeld BMW + 1:20.298
7 R. Kubica BMW + 1:22.415
8 H. Kovalainen Renault + 1 ronde(n)
9 L. Hamilton McLaren + 1 ronde(n)
10 G. Fisichella Renault + 1 ronde(n)
11 R. Barrichello Honda + 1 ronde(n)
12 A. Davidson Super Aguri + 1 ronde(n)
13 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)

Stand WK coureurs
1. L. Hamilton 70
2. F. Alonso 68
3. F. Massa 59
4. K. Räikkönen 52
5. N. Heidfeld 36
6. R. Kubica 24
7. G. Fisichella 17
8. H. Kovalainen 15
10. M. Webber 8
11. D. Coulthard 8
12. J. Trulli 7
13. N. Rosberg 5
14. T. Sato 4
15. R. Schumacher 2
16. S. Vettel 1
17. J. Button 1

Stand WK Constructeurs
1. McLaren 138
2. Ferrari 111
3. BMW 61
4. Renault 32
5. Williams 18
6. Red Bull 16
7. Toyota 9
8. Super Aguri 4
9. Honda 1

Edwin Scholten
F1News.nl