Hoe Suzuki zijn chassisprobleem gaat oplossen

[photo1]Oud-Formule 1 coureur Aguri Suzuki maakte gisteren bekend met een nieuw Formule 1 team te komen. Het team van de Japanner dat gesteund word door Honda zal volgend jaar haar debuut maken. Grootste probleem is het chassis, dit heeft het nieuwe team nog niet voor handen. Er is te weinig tijd om een chassis te ontwikkelen voor de eerste grand-prix van 2006, toch zijn er enkele oplossingen.

De FIA verbood Suzuki eerder met B.A.R chassis van dit jaar van start te gaan, toch zou het best eens kunnen dat Suzuki volgend jaar toch met dit chassis zal gaan rijden. B.A.R wordt volgend jaar Honda, daarmee komt er einde aan het team B.A.R. Er veranderd weliswaar niets aan het team maar volgend de FIA reglementen zou Suzuki dan ineens wel met een B.A.R chassis mogen rijden.

De naamsverandering van B.A.R naar Honda is het enige wat er aan het team veranderd, strikt genomen is Honda echter een ander team dan B.A.R. B.A.R bestaat volgend jaar niet meer en daarom zou Suzuki het B.A.R chassis van dit jaar alsnog mogen gebruiken.

Een andere oplossing zou Paul Stoddart kunnen hebben. Stoddart kocht in 2003 de rechten op tekeningen van Arrows. Het team van Suzuki zal worden gehuisvest in de voormalige Arrows fabriek. Het zou mogelijk kunnen zijn dat Suzuki gebruik maakt van de ontwerpen van Arrows om een auto te bouwen. Met een sterkere Honda motor en kleine aanpassingen moet het team dan in staat worden geacht aansluiting te vinden bij Midland en het tweede Red Bull team. Stoddart heeft de tekeningen en rechten op de chassis van Arrows nog in bezit. De Australiër is niet meer in de Formule 1 actief en zal er niet veel moeite mee hebben als Suzuki de tekeningen over wil kopen.

Het is waarschijnlijk dat Suzuki gebruik gaat maken van de eerste oplossing, kiezen voor het B.A.R chassis. Hiermee omzeilt de Japanner de Formule 1 regelgeving en staat hij volgend jaar met redelijk competitieve auto aan de start.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading