Honda presenteert R108

[photo1]Honda Racing F1 heeft vanmorgen op haar fabriek in het Engelse Brackley haar nieuwe auto voor 2008, de R108, gepresenteerd. Vorige week was de auto al te zien op het circuit van Valencia, daar maakte de bolide haar eerste meters.

[photo2]Test – en reservecoureur Alexander Wurz reed de R108 in Brackley een podium op. Bij de launch waren ruim 300 gasten en media aanwezig. Wat meteen opviel was dat Honda, zoals verwacht, een andere invulling heeft gegeven aan het project “My Earth Dream”. Met dit project wil Honda de wereldproblematiek op het gebied van milieu onder de aandacht brengen en hier ook serieus actie tegen ondernemen. Vorig jaar won Honda nog een grote prijs voor dit project.

Vorig jaar was er een grote wereldbol op de auto te zien, deze is veel kleiner op de auto aanwezig. Vorig jaar kreeg Honda veel kritiek, op hoge snelheid zou de wereldbol namelijk niet te herkennen zijn. Met de nieuwe livery moet dit probleem opgelost zijn. Wat verder opvalt is dat de auto vooral erg wit is, iets wat Honda kenmerkt.

Ondanks het project vielen de sportieve prestaties tegen. De Honda R107 was verreweg de slechtste Honda van de laatste jaren, de Japanners weten dit vooral door een slechte calibratie van de windtunnel. De Honda R108 moet de R107 doen vergeten.

In de Honda R108 zit de input van Ross Brawn, het voormalige genie bij de Formule 1 renstal van Ferrari. Volgens Brawn is het aërodynamische pakket grond aangepast. Volgens de Brit is de filosofie achter de auto compleet veranderd.

[photo3]Voor de Grand-Prix van Australië krijgt de auto nog een grote aërodynamische update. Volgens Brawn is dat echter nog lang niet alles.

Het is te hopen voor Honda dat de R108 verbetering brengt, tijdens de eerste tests afgelopen week in Valencia kon de auto vooralsnog niet echt imponeren.