Massa wint, Hamilton wereldkampioen!

[photo1]Waanzin! Dat is het beste woord waarop de Grand-Prix van Brazilië kan worden beschreven. Zelden is er een Grand-Prix geweest die zo bizar verliep. Felipe Massa kwam uiteindelijk als winnaar over de streep, Lewis Hamilton pakte in de allerlaatste bocht de 5e plek en werd daarmee wereldkampioen Formule 1.

Het had het scenario voor een Hollywood film kunnen. 10 minuten voor de start van de allerbeslissende Grand-Prix van 2008 komt de regen uit de lucht vallen. De wedstrijdleiding besluit de start 10 minuten uit te stellen. Na deze 10 minuten is het regen gestopt maar is de baan wel nat. Alle coureurs vertrekken op intermediates.

Bij de start komt Massa goed weg. In de 1e bocht gaat het echter al mis. Nico Rosberg tikt David Coulthard aan die van het circuit gaat en daarbij ook Kazuki Nakajima raakt. Beide coureurs vallen uit waarmee na 15 jaar een einde komt aan de Formule 1- carrière van Coulthard.

Een bocht verder is het Nelson Piquet die te wild is en zijn Renault in de bandenmuur zet. Hiermee beëindigt de Braziliaan een moeilijk seizoen, het is nog de vraag of we Piquet volgend jaar weer terug zien in de Formule 1.

De safety-car komt voor 3 ronden naar buiten om het circuit vrij te maken van alle brokstukken. Na 3 ronden achter de safety-car is het circuit weer vrijwel droog gereden. Massa leidt nu, voor Trulli, Raikkonen, Hamilton en Vettel.

Vervolgens komen alle coureurs binnen om naar droogweerbanden te wisselen. Wat opvalt is dat Jarno Trulli de snelheid niet lijkt te hebben en Sebastian Vetten en Fernando Alonso wel snel zijn.

Na de pitstops is het Massa die leidt voor Vettel en Alonso. Daarachter rijdt een groepje met Raikkonen, Fisichella, en Lewis Hamilton. Glock is 7e en Bourdais 8e. Trulli is inmiddels terug gevallen omdat hij meteen na het maken van zijn pitstop spinde.

Fisichella heeft duidelijk de snelheid van de rest van het veld niet, sterker nog de Italiaan is de traagste coureur van het hele veld. Hamilton heeft 5 ronden nodig om Fisichella voorbij te komen en neemt daarbij risico maar verliest ook kostbare tijd.

Hamilton rijdt echter op de 5e plek, dit is voldoende voor het veilig stellen van de wereldtitel. Ondertussen doet Massa wat hij moet doen, hij is snel en bouwt zijn voorsprong uit.

Sebastian Vettel gaat in ronde 28 als eerste naar binnen om te tanken. Ondertussen haalt Heikki Kovalainen Jarno Trulli in voor de 9e plek. Felipe Massa komt in ronde 38 naar binnen, Hamilton volgt een ronde later.

Na alle tankstops is het opnieuw Massa die leidt. Voor Sebastian Vettel en Fernando Alonso. Raikkonen rijdt 4e en Hamilton rijdt nog steeds op de veilige 5e plek.

Vettel maakte in ronde 51 zijn tweede pitstop en komt terug op de 6e plek. Precies tussen Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen.

Hamilton lijkt veilig op de 5e plek maar de donkere wolken hangen nog altijd dreigend om het circuit. Met nog 15 minuten te gaan begint de regen dan ook langzaam naar beneden te komen. Bijna iedereen, waaronder Massa en Hamilton komt naar binnen om regenbanden te halen. Alleen Glock besluit door te gaan op droogweerbanden

Massa behoudt de leiding. Hamilton komt terug het circuit op als 5e. Achter Hamilton rijdt echter Sebastian Vettel die snel onder weg is. Met nog 2 ronden te gaan ligt de beslissing van het kampioenschap in handen van Vettel. Passeert hij Hamilton dan is Massa kampioen, passeert hij niet dan is Lewis Hamilton die de titel pakt.

Het Braziliaanse publiek wordt uitzinnig als Vettel Hamilton passeert. Met nog 1 ronde te gaan geeft Hamilton alles om de Scuderia Toro coureur alsnog te kunnen pakken.

Wat echter niemand zich realiseert is het Timo Glock die op de droogweerbanden voor Lewis Hamilton en Sebastian Vettel totaal geen grip heeft en enorm veel tijd verliest.

Als Massa over de streep komt vliegen de Ferrari monteurs elkaar in de handen. In de allerlaatste bocht is het echter Glock die Sebastian Vettel en Lewis Hamilton voorbij moet laten gaan. Lewis Hamilton pakt met een flinke dosis geluk alsnog zijn titel!

Felipe Massa was het hele weekend dominant en deed wat hij moest doen, Pole-Position trainen en winnen. Lewis Hamilton weet zijn eerste wereldtitel met een flinke dosis geluk op het nippertje alsnog veilig te stellen. Het had echter niet veel gescheeld of de Brit verloor evenals vorig jaar zijn bijna zekere wereldkampioenschap.

Lewis Hamilton is met 23 jaar de jongste wereldkampioen Formule 1 ooit. Voor McLaren is het voor het eerst sinds 1999 (Mika Hakkinen red.) dat het een wereldtitel voor de coureur haalt. Engeland pakt voor het eerst sinds 1996, toen Damon Hill in een Williams Renault won, de titel.

Grand-Prix van Brazilië, race
1 F. Massa Ferrari 1:34:11.435
2 F. Alonso Renault + 13.298
3 K. Räikkönen Ferrari + 16.235
4 S. Vettel Scuderia Toro Rosso + 38.011
5 L. Hamilton McLaren + 38.907
6 T. Glock Toyota + 44.368
7 H. Kovalainen McLaren + 55.074
8 J. Trulli Toyota + 1:08.463
9 M. Webber Red Bull + 1:19.666
10 N. Heidfeld BMW + 1 ronde
11 R. Kubica BMW + 1 ronde
12 N. Rosberg Williams + 1 ronde
13 J. Button Honda + 1 ronde
14 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
15 R. Barrichello Honda + 1 ronde
16 A. Sutil Force India F1 + 2 ronden
17 K. Nakajima Williams + 2 ronden
18 G. Fisichella Force India F1 + 2 ronden