Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
James Allison

Mercedes-kopstuk ziet zorgwekkend patroon: "Auto glipt op belangrijke momenten uit onze vingers"

Voor het derde weekend op rij ging Mercedes voor geen meter. Tot overmaat van ramp finishten zowel Lewis Hamilton als George Russell niet in Australië. Technisch directeur James Allison legt hoe het kan dat de W15 tijdens het weekend minder presteert en gaat in op de uitvalbeurt van Hamilton.

Allison Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar George Russell op P7 startte in Melbourne, zette Lewis Hamilton zijn auto tijdens de kwalificatie op P11 neer en ging hij dus niet door naar het laatste deel van de kwalificatie. Technisch directeur James Allison gaat in op het feit wat er is veranderd aan de W15 tussen de derde vrije training en de kwalificatie. Want in de laatste oefensessie voor de kwalificatie stonden de Mercedes-mannen er een stuk beter bij met P4 en P5.

"We hebben bijna geen wijzigingen doorgevoerd in de afstelling tussen VT3 en de kwalificatie. We hebben er natuurlijk brandstof uitgehaald en hebben de motor op stand 11 gezet. Maar we hebben dus geen significante verandering doorgevoerd, omdat we het gevoel hadden dat we de auto in een goed window hadden gebracht en dat was op de tijdenlijst te zien", zo zegt de technisch directeur in de debrief van het team.

"Maar we beginnen een patroon te zien. In de meeste weekenden zien we dat we in een deel van het weekend ons goed voelen over de auto en vertrouwen hebben in de wagen. Maar in de belangrijke sessies, de kwalificatie en de race, glipt de auto uit onze vingers", aldus Allison.

Snel verlies van oliedruk

De ervaren man van Mercedes legt uit wat een mogelijke oorzaak kan zijn. "Het sterkste verband dat we waarschijnlijk op dit moment kunnen leggen, is dat onze competitiviteit afneemt als de baan warm is. Op het warmste moment van de dag, waardoor de temperatuur van de banden stijgt, samen met die van het circuit. De momenten waarop we op ons best waren, waren allemaal in de sessies die koel waren. Dus dat geeft ons wat aanwijzingen over wat we moeten doen vanaf dit moment."

Allison gaat ook nog in op de uitvalbeurt van Lewis Hamilton. Weet het team al de oorzaak van het falen van de power unit? "Dat weten we niet. De powerunits gaan terug naar de jongens in Brixworth, die in staat zijn om uit te zoeken waar het mis ging. Alles wat we nu weten zijn de symptomen van het moment in Melbourne. Dat was een snel verlies van de oliedruk, gevolgd door het uitschakelen van de motor om deze zo te beschermen. Als je zo'n groot verlies hebt, dan is het beste wat je kunt doen voor de toekomst de motor op dat moment al uitschakelen. Dan heb je niet alleen een lading gesmolten metaal over."

De Brit vervolgt: "Normaal gesproken heb je een vrij duidelijk bewijsketen van wat de oorzaak was. En dan kun je beter werken voor de toekomst. Maar we weten het dus nog niet, Brixworth en High Performance Powertrains (HPP) zullen dat snel doen. En ongetwijfeld zullen ze, zodra ze het weten met hun karakteristieke energie ervoor zorgen dat elk risico dat zich voordoet op andere motoren zo goed mogelijk wordt beperkt", zo sluit Allison af.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Teambazen Hoe de verhoudingen tussen Wolff en Horner langzaam weer op scherp komen te staan