F1 Nieuws

Mercedes krijgt het maar niet bij het rechte eind: ‘We begrijpen het niet'

Mercedes krijgt het maar niet bij het rechte eind: ‘We begrijpen het niet'

11 april - 11:00
11

Sinds het nieuwe technische reglement van 2022 heeft Mercedes de plank volledig misgeslagen. Ondanks dat er al twee seizoenen met de huidige generatie F1-auto’s achter de rug is, begrijpt de Duitse formatie nog steeds niet alles van hun wagen. In Japan kwam dit nogmaals naar voren.

Tijdens de Grand Prix van Japan was Mercedes redelijk kleurloos. George Russell eindigde als zevende en Lewis Hamilton als negende. In de race debrief van Mercedes legt Andrew Shovlin, trackside directeur engineering, uit dat het grote probleem de bandenslijtage was. De banden verloren vrij snel veel snelheid. Het team begrijpt niet waarom zij daar zoveel last van hebben. ''Ik zou niet zeggen dat we die kwestie nu volledig begrijpen. Dat is een van de taken waarmee we ons de komende dagen gaan bezighouden, om uit te zoeken wat er precies gebeurd is en waarom we zoveel verloren.’’

Mercedes heeft nog veel werk te doen

Het grote doel van het team onder leiding van Toto Wolff, was in Japan om de wagen meer voorspelbaar te maken gedurende het weekend. Dit lijkt gelukt te zijn. ''Wat we hebben gevonden is dat we het in een 'window' kunnen krijgen, maar als de wind of de temperatuur van de baan verandert, valt het er snel uit en dat leidde tot slechte prestaties tijdens de race en de kwalificatie. Er is geen twijfel dat we niet zijn waar we op dit moment moeten zijn, dat weten we en we weten dat we werk aan de winkel hebben, maar het was zeker makkelijker om met de auto te werken in het weekend, de balans van de auto was consistenter, maar er zijn problemen waar we bovenop moeten komen en waar we snel iets aan moeten doen.’’, vertelt Shovlin. 

China belooft voor iedereen een spannend weekend te gaan worden. Na een afwezigheid sinds 2019 en met maar één vrije training op de planning zal het voor alle teams zoeken worden, zo ook voor Mercedes. ''Zeker een grote uitdaging, maar het is best leuk en er is een goede motivatie om eraan te werken, want als je het goed doet, zijn de kansen bij een sprintrace altijd groter, omdat iemand anders het misschien verkeerd heeft’’, aldus de engineer van Mercedes.