F1 Nieuws

Newey spreekt zich uit: Dit moet anders aan een Formule 1-auto

Newey spreekt zich uit: Dit moet anders aan een Formule 1-auto

16 april - 09:00
13

Met de laatste reglementswijziging in de Formule 1 in 2022 was het de bedoeling van de FIA dat de auto’s elkaar dichter konden volgen, wat het racen zou bevorderen. Inmiddels, bijna 2,5 jaar later, is de conclusie dat deze doelstelling is bereikt. Volgens Adrian Newey, de ontwerper van Red Bull Racing, is dit wel ten koste gegaan van een ander aspect: de bolides zijn tegenwoordig zwaar en groot geworden.

Newey vindt dat ‘best wel jammer’, zo laat hij weten aan Motorsport.com. De Brit wijst er namelijk op dat ontwikkelingen in de Formule 1 vaak (op termijn) ook op consumentenwagens van toepassing worden. Neem bijvoorbeeld de turbochargers uit de jaren tachtig, of de carbon winglets die inmiddels op veel sportwagens te vinden zijn.

'Grotere auto's zorgen voor meer uitstoot'

“Zeker, er wordt op dit moment, terecht, veel gesproken over het milieu en hoe de effecten van de auto-industrie op de planeet kunnen worden verminderd. Wat daarmee gepaard gaat, is vooral een obsessie met het verminderen van de uitstoot, wellicht door middel van batterijen of waterstof, en het niet meer gebruiken van fossiele brandstoffen”, stelt Newey.

Newey vindt de hoeveelheid energie die een auto verbruikt veel belangrijker dan het al dan niet gebruik van fossiele brandstoffen. Zelfs windenergie zorgt voor enige vorm van C02-uitstoot, stelt de Brit. Dus hoe kleiner de auto’s zijn, des te minder de uitstoot is. “Ik zou dus voorstander zijn dat de F1 de tegenovergestelde route volgt en naar veel kleinere, lichtere en aerodynamisch efficiëntere auto's gaat”, zegt Newey, die vervolgens hoopt dat de auto-industrie in dat geval een soortgelijke weg volgt voor de wagens op de openbare weg.