Formule 1

OFFICIEEL: Viaplay Group verlengt Formule 1-rechten tot eind 2029 voor Nederland en alle Scandinavische landen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 april 2024 11:38

Viaplay Group heeft de overeenkomst met Formula One Management vernieuwd voor een historisch lange periode van vijf jaar. Hierdoor kunnen de Formule 1-fans in Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen en IJsland tot eind 2029 blijven genieten van elke seconde van één van de meest populaire sporten ter wereld. Op Viaplay blijven alle races, kwalificaties en trainingen live te volgen inclusief lokaal commentaar met daarnaast uitgebreide voor- en nabeschouwingen, talkshows, samenvattingen, documentaires en alles over drievoudig-wereldkampioen Max Verstappen. Naast de verlenging van het rechtenpakket wordt in Nederland tevens de samenwerking met F1 TV Pro gecontinueerd.

null


Met meer dan 700 miljoen fans blijft de Formule 1 zich verder ontwikkelen als één van ‘s werelds meest populaire en opwindende sporten. Na een recordaantal bezoekers van 6 miljoen in 2023, is de Formule 1 inmiddels bezig aan het langste seizoen uit de geschiedenis.

Formule 1 kent in Nederland zo’n 5 miljoen fans, waarvan 50% de sport is gaan volgen in de afgelopen 5 jaar. In 2023 steeg het aantal kijkers in Nederland tot 12 miljoen, 35% meer ten opzichte van 2022.

Elk Formule 1-weekend trekt gemiddeld 70 miljoen kijkers. In 2023 keken er in totaal 1,5 miljard mensen wereldwijd. De fanbase van de sport wordt steeds jonger en diverser: 40% van de fans is vrouw, één op de drie tv-kijkers is jonger dan 35 jaar en één op de drie fans is de sport de afgelopen vier jaar gaan volgen. In 2023 was de Formule 1 voor het vierde jaar op rij de snelst groeiende sport ter wereld op social media.

Peter Nørrelund, Viaplay Group EVP en Chief Sports & Business Development Officer: “Wij zijn al vele jaren de thuisbasis voor Formule 1. Net als de raceteams zijn we altijd op zoek naar dat extra voordeel om als bedrijf aan de top te blijven. We zullen ons altijd opnieuw blijven uitdagen en innoveren zodat we de kijker optimaal kunnen bedienen. Elk raceweekend staan we in de paddock, pitlane en op de baan om de deskundige en gepassioneerde fans in Nederland en Scandinavië te laten genieten van de meest adembenemende show ter wereld: Formule 1.”

Roger Lodewick, CEO Viaplay Nederland: “We zijn ontzettend trots dat Formule 1 ook de komende vijf jaar onderdeel is van ons Viaplay aanbod. De sport was een belangrijk onderdeel van de lancering van Viaplay in Nederland. Nu, tweeënhalf jaar later, hebben we een geweldig team, een gevarieerd en hoogstaand product en een prachtige toekomst in het vooruitzicht. Met onze nieuwe lokale organisatiestructuur, zijn we nu nog beter in staat om in te spelen op de behoeftes van het Nederlandse publiek en Viaplay nog beter te verankeren in het Nederlandse medialandschap.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS