Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Pirelli: Terugkeer van de F1 Chinese GP roept grote onzekerheden op na vijf jaar afwezigheid
F1 nieuws

Pirelli: Terugkeer van de F1 Chinese GP roept grote onzekerheden op na vijf jaar afwezigheid

26
Pirelli formule 1 banden
Foto: peterolthof

De uitdagingen van een langverwachte terugkeer

Na een onderbreking van vijf jaar keert de Formule 1 terug naar het Shanghai-circuit, een evenement dat zowel voor Pirelli als voor de teams een grote uitdaging vormt. De laatste race op dit circuit vond plaats in 2019, voordat de COVID-19-pandemie een langdurige afwezigheid in het land veroorzaakte. Sindsdien zijn de technische reglementen van de F1 aanzienlijk veranderd, waaronder de overstap naar 18-inch banden. Het is onvermijdelijk dat ook het oppervlak van het circuit in de tussenliggende jaren is veranderd, maar opvallend genoeg heeft Pirelli geen ingenieurs kunnen sturen om het van tevoren te beoordelen, wat normaal gesproken wel het geval zou zijn bij gloednieuwe locaties of circuits die een tijdje niet zijn gebruikt.

De onvoorspelbaarheid van het Shanghai-circuit

Gezien het feit dat het circuit is gebouwd op moerasland, bestaat ook de mogelijkheid dat er hobbels zijn ontstaan die niet met het blote oog zichtbaar zijn, maar die ontdekt zullen worden door de ground effect F1-auto’s zodra ze rijden. Een extra complicatie voor coureurs en teams bij het opnieuw leren van het circuit is dat Shanghai ook het eerste sprintweekend van 2024 is, met FP1 op vrijdag gevolgd door de kwalificatie voor het sprintevenement op zaterdag. “Het is eerlijk gezegd als een nieuw circuit,” zei Berra toen hem door Motorsport.com werd gevraagd naar de terugkeer naar China. “Omdat we nieuwe auto’s hebben, nieuwe banden, de 18-inch [velgen].”

De strategie van Pirelli ondanks onzekerheden

Ondanks dat er geen ingenieurs vooraf zijn gestuurd om het circuit te bestuderen, blijft Berra vertrouwen hebben in de bandenkeuzes die Pirelli heeft gemaakt. “Helaas heb ik niemand beschikbaar om dat te doen,” zei hij over het gebrek aan een vroege inspectie. “Dus we zullen dat direct op woensdag doen. Hoe dan ook, het verandert niet veel, omdat de selectie al is gemaakt. We hebben een middenbereik selectie gemaakt, dus C2, C3, C4, wat ons dekt voor elke mogelijkheid. C5 was echt te zacht, en C1 waarschijnlijk te conservatief, gezien het circuit.”

De uitdagingen en verwachtingen voor de teams

Gevraagd of graining een probleem zou kunnen zijn, voegde hij eraan toe: “In het verleden hadden we geen ernstige graining, maar we hadden lichte graining. Dus ja, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik verwacht wat graining, vooral op C3 en C4, voor de C2 verwacht ik meer veerkracht in vergelijking met de C3 en C4, dus we zouden gedekt moeten zijn. Laten we zeggen dat in dat geval een hoge slijtagesnelheid in geval van graining.”

De terugkeer van de Formule 1 naar het Shanghai-circuit na een lange pauze brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor zowel Pirelli als de deelnemende teams. Met nieuwe technische regelgevingen, onvoorspelbare circuitomstandigheden, en de introductie van een sprintweekend, staat iedereen voor een grote uitdaging. Ondanks deze onzekerheden blijft Pirelli vertrouwen hebben in hun bandenkeuze, terwijl teams zich moeten aanpassen aan de nieuwe omstandigheden met beperkte data en voorbereidingstijd.

Gerelateerd nieuws

Horner uitgesproken bewering als voormalig F1-baas terugdenkt aan donkerste dag

Horner’s gewaagde stap met Red Bull Powertrains en Ford Christian Horner, de...

Mercedes maakt dubbele Red Bull-duik terwijl Lewis Hamilton met geldproblemen wordt geconfronteerd

Veranderingen op de F1-grid en de toekomst van Verstappen Het Formule 1-seizoen...

Red Bulls F1-rivalen moeten wachten tot 2027 als ze Newey willen

Newey’s onrust binnen Red Bull Adrian Newey, de befaamde technische goeroe van...

Verstappen maakt scherpe opmerkingen over Hamilton en rivalen in Formule 1

Verstappens heerschappij in de Formule 1 Max Verstappen heeft de afgelopen jaren...

Nico Hülkenberg racet vanaf 2025 voor Stake F1 Team KICK Sauber

Nico Hülkenberg zal vanaf 2025 deelnemen aan de Formule 1-races voor Stake...

Carlos Sainz’ keuze voor F1 2025: tussen Red Bull en Mercedes

Overwegingen rondom de teamkeuze voor Carlos Sainz Carlos Sainz staat voor een...

Max Verstappen waarschuwt voor meer sprintweekenden in de Formule 1

De evolutie van het sprintweekend Als China het eerste van zes Formule...

Adrian Newey verlaat Red Bull na bijna twee decennia van succes in de Formule 1

Adrian Newey: het brein achter Red Bulls succes Adrian Newey, de legendarische...