Preview: De GP van Brazilië

De Formule 1 wereld staat aan de vooravond van de ontknoping in het wereldkampioenschap. Lewis Hamilton heeft 7 punten voorsprong op concurrent Felipe Massa. Massa zal alle zeilen moeten bijzetten om de titel nog voor de neus van de Brit en Mclaren weg te kapen. Echter heeft dit circuit vorig jaar wel bewezen de geschikte locatie voor de ontknoping in het kampioenschap. Morgenmiddag om 13.00 gaan de lichten voor het eerst uit. Dan beginnen de vrije trainingen van de Grand Prix in Brazilië op het legendarische Interlagos circuit in Sao Paulo.

Interlagos is één van de weinig circuits op de kalender die tegen de klok in gaat. De coureurs, met name de nieuwelingen, zullen het dan ook zeer zwaar gaan krijgen in de 71 ronden tellende race op het 4.309km lange Autódromo José Carlos Pace Interlagos circuit.

De geschiedenis heeft de Formule 1 wereld in het verleden mooie races in Sao Paulo gebracht. In 2003 werd deze race nog aan het begin van het seizoen verreden. Hevige regenbuien zorgden ervoor dat de race pas om kwart over 2 lokale tijd van start kon gaan. De race is vooral memorabel om het stroompje dat in bocht 3 stond. De grote kampioen Michael Schumacher verslikte zich in deze bocht en reed er een Ferrari kort die race. Ook onderdanen Button, Pizzonia en Montoya vonden hun waterloo in die bocht. Maar het meest trieste geval van de dag was Nederlands. Jos Verstappen startte in zijn Minardi vanuit de pitstraat en had dus zijn wagen kunnen afstellen op de natte omstandigheden en de Limburger had zoveel benzine aan boord dat hij de race kon uitrijden. Verstappen lag volgens het team op koers voor de overwinning maar uitgerekend het stroompje in bocht 3 zorgde ervoor dat Minardi die dag in tranen het circuit kon verlaten. Ook Rubens Barrichello deed dat. Hij lag op koers voor een zege op thuisgrond maar te weinig brandstof aan boord gooide roet in het eten. Overgebleven aan de kop waren dan nog Kimi Raikkonen en Giancarlo Fisichella. Fisichella weet de Fin in zijn Mclaren te paseren precies een ronde voordat Mark Webber zijn Jaguar in de laatste bocht total los rijdt. Een nog piepjonge Fernando Alonso negeert de gele vlaggen en gaat nog harder van de baan over de brokstukken van Webber. De race wordt afgevlagd en Raikkonen wordt als winnaar gezien omdat de race 2 ronden teruggedraaid wordt. Echter moet dit volgens de regelementen 1 ronde zijn en Fisichella wordt de vrijdag na de race als winnaar uitgeroepen.

In 2004 is de race afsluiter van het seizoen. Michael Schumacher is al lang en breed wereldkampioen en er valt weinig meer te verdelen want ook Rubens Barrichello heeft het Vice Kampioenschap veilig gesteld. Juan Pablo Montoya die al het hele jaar een beetje in een dip zit met de beroerde Williams rijdt in zijn achterhoofd de gedachte dat hij in 2005 voor Mclaren rijdt. De Columbiaan stijgt echter in de laatste helft van de race boven zichzelf uit en verschalkt de rest van het veld. De enige zege van Williams in een beroerd jaar is dan een feit.

In 2005 is het opnieuw Montoya die een jaar met ups en downs voor Mclaren afsluit. Het kampioenschap ligt nog een beetje open maar Alonso kan de titel vrij makkelijk grijpen met nog 2 races te gaan na Brazilië. Montoya wint de race, Raikkonen wordt 2e en Alonso cruised naar de 3e plaats en geeft zichzelf de titel in 2005.

In 2006 is de titelstrijd spannender. Schumacher staat weliswaar 10 punten achter na de geplofte motor in Japan maar de Duitser dient nooit uitgevlakt te worden en al helemaal niet in zijn laatste race. Schumacher start vanaf de 10e plaats nadat hij in Q3 een mankement aan zijn Ferrari heeft. De Duitser begint aan zijn bijna onmogelijke jacht op Alonso maar stuit dan op Fisichella. De 2 raken elkaar en Schumacher heeft een lekke achterband en moet een nieuwe halen. Het is zo goed als gebeurd maar Schumacher steelt nog de show door bijna zijn hele carriere in 1 race samen te vatten. Niet opgevend, vechtend met vallen en opstaan en uiteindelijk met een geweldige actie op Raikkonen alsnog de 4e plaats pakken. Alonso en Renault vieren bij zijn binnenkomst alleen al de wereldtitels.

2007, het eerste jaar zonder Schumacher, is spannender dan ooit! Zowel Alonso, Raikkonen en rookie Lewis Hamilton hebben nog kans op de titel. Hamilton heeft 7 punten voorsprong en er kan eigenlijk nog weinig meer fout gaan. Massa pakt pole voor Hamilton, Alonso en Raikkonen. Raikkonen schiet er bij de start als een haas vandoor en Hamilton en Alonso hebben het nakijken op de 2 Ferrari’s. Hamilton valt vervolgens misterieus stil en moet van achteraf beginnen. Alonso rijdt dan op plaats 3 en dat is genoeg voor de titel. Echter heeft hij 1 probleem. Massa rijdt op kop en die staat hij af aan Raikkonen wat de spreekwoordelijke 3e hond er met het bod vandoor laat gaan. Raikkonen wint de titel vanuit de underdog positie.

In 2008 zijn er maar 2 die kans maken op de titel. Hamilton heeft wederom 7 punten maar dat is geen garantie voor succes zoals hij vorig jaar demonstreerde. Massa zal er alles aan doen om op thuisgrond de eerste Braziliaanse kampioen sinds Senna te worden. Het wordt een lastige maar zeker geen onmogelijke klus.

Zondagavond vanaf 18.00 weten we meer.

ES