Renault en Redbull: de grenzen van de motor

Het einde van vorig seizoen is niet zo ver. Toen Redbull het niet is gelukt om het wereldkampioenschap binnen te halen, dit had verschillende oorzaken. Een van de oorzaken was de motor problemen: Het snel bereiken van het quotum van het totaal van acht motoren, toegestaan tijdens het seizoen, hebben Sebastian Vettel en Mark Webber soms verplicht voorzichtig met de V8 motoren om te gaan en waren er de beperkingen van hun kilometers op de vrijdag.

In Bahrein, kwamen de oude demonen weer aan de oppervlakte,Vettel bleef verstoken van een overwinning die hij op zeker had behaald als zijn auto hem niet in problemen had gebracht. In de
winter heeft Christian Horner het niet nagelaten te klachen over de problemen met de motor bij Renault aan te kaarten, en niet te ontkennen dat hij liever een andere motor achter in de Redbull had gehad.Maar de afwijzing van het team van Mercedes heeft er toe geleid dat Redbull en Renault doorgaan met hun samenwerking.

Terwijl het uitvallen van Redbull in 2009 door storingen aan de motor is toegenomen, heeft het Renault F1 team nooit echte storingen gehad in 2009. De “Red Bull” motor is nog steeds dezelfde.Het probleem zit ergens anders …

Het blijkt dat de RB5 en RB6 anders zijn opgebouwd om de motor, de plaats van de motor is wezenlijk anders. Dit heeft zeker toe geleid dat er koelings problemen zich zouden voordoen.In de RB 6 is motor zo hoog geplaatst dat deze met slechter ventilatieopeningen en kleinere, andere uitlaten moet doen. Adrian Newey is tot het uiterste gegaan om extreme prestaties met de RB6 te krijgen.

Toeval of toeval? Alles wijst er op dat het zoeken naar extreme prestaties een van de belangrijkste oorzaken is van de steeds terugkerende storingen van het motorblok van de Redbull Renault. Het is te hopen dat Newey en zijn team de juiste compromis zullen vinden om de problemen van de eerste race en die in 2009 te voorkomen.In Melbourne zullen we zien of Newey op de goede weg is.

(DO)