Sato testcoureur BAR

[photo1]Takuma Sato zal in 2003 geen Grand Prix rijden voor Jordan. De 25-jarige Japanner erkent dat Jordan, dankzij het vertrekken van enkele sponsoren waaronder ex-hoofdsponsor Deutsche Post, een coureur nodig heeft die sponsors meebrengt. Sato tekende een contract voor drie jaar, met opties om in 2004 en 2005 te racen.

Enige tijd geleden gingen geruchten dat Jacques Villeneuve in 2004 afscheid zou nemen van de Formule 1. Jos Verstappen zou in 2003 bij BAR gaan testen, om in 2004 de plaats van Villeneuve over te nemen. Deze rol lijkt nu dus weggelegd voor Takuma Sato, die in 2001 ook al testkilometers bij Britisch American Racing maakte.

Sato zal waarschijnlijk hetzelfde pad willen volgen als Olivier Panis, huidig Grand Prix coureur van Toyota. Na een mislukt seizoen racen leverde een jaar als testcoureur bij McLaren hem veel roem op, mede door deze tussenpauze in zijn carriere kreeg de Fransman een contract bij BAR, en later bij Toyota.

“Het is jammer dat ik komend seizoen niet voor Jordan kan racen, maar ik verlaat het team onder goede voorwaarden en ik zie testen voor BAR niet als een stap terug. Ik wil bij een team zijn waar mijn rijders kwaliteiten tellen, en niet andere factoren” verteld Sato.

Ondanks dat zowel Honda als Sato een relatie tussen beide partijen ontkennen, blijft het opvallend dat nadat Honda Jordan verlaat, Takuma Sato overstapt naar een team dat wel met Honda krachtbronnen rijdt.

“2003 biedt me de kans te helpen bij het ontwikkelen van de wagen, dit is erg belangrijk voor mijn eigen ontwikkeling als Formule 1 coureur. In de tweede helft van 2002 heb ik erg weinig getest, en kilometers maken is erg belangrijk in de Formule 1. De wagens zitten vol technoligie, deze technologie verbeteren kost veel tijd. BAR is anders dan het andere team dat ik ken, en van wat ik zo kan zien, is dit zeker een verbetering. Ik kijk er naar uit om met hen te werken en ik heb er vertrouwen in dat dit het beste voor me is” vervolgt de Japanner.

“We zijn blij dat we Takuma weer terug hebben. Hij verrichtte goed werk voor ons in 2001 en het jaar racen voor Jordan gaf hem de nodige ervaring. Het belangrijkste is echter dat Taku volgens mij de meest getalenteerde Japanse coureur tot nu toe is, dit bevestigde hij met fantastische optreden tijdens de afgelopen Japanse Grand Prix” legt BAR-teambaas Dave Richards uit.

“Uiteraard verbeterd het hebben van een Japanse coureur de directe communicatie tussen de Japanse engineers van Honda, en helpt het bij de voortdurende onwikkeling van een naadloze verbinding tussen beide bedrijven.”

Wie Takuma Sato zal vervangen is nog niet bekend, dit betekent dat er nog twee plaatsen over zijn voor 2003, bij Minardi en Jordan. Omdat Jordan een coureur met sponsoring nodig heeft, zijn er aan aantal voor de hand liggende mogelijkheden. Enrique Bernoldi met Red Bull sponsoring, Eddie Irvine omdat Jordan-sponsor Benson & Hedges een Brit zou willen, en in mindere mate Jos Verstappen en Felipe Massa.