Formule 1

Sky Sport F1: Lewis Hamilton vindt Magnussen's eerlijke verklaring over tactiek in Sprintrace "best cool"

Uitgegeven door Raoul Pasveer • 5 mei 2024 06:03

In een interview met Sky Sports F1 reageerde Lewis Hamilton op de eerlijke verklaring van Kevin Magnussen over zijn 'domme tactieken' in de Sprintrace in Miami. Magnussen kreeg nog eens drie strafpunten op zijn licentie na vier afzonderlijke tijdstraffen in de 19 ronden tellende Miami GP Sprint.

Sir Lewis Hamilton


Lewis Hamilton prees Kevin Magnussen's "eerlijke" verklaring voor de sterke verdedigingstactieken waardoor de Haas-coureur een reeks straffen kreeg na de Sprintrace van Miami. In een vermakelijke race van 19 ronden raakten Magnussen en Hamilton verwikkeld in een felle strijd om het laatste punt, waarbij de Haas-coureur steeds wanhopiger maatregelen nam om de achtste plaats te verdedigen tegen zijn Mercedes-rivaal.

Magnussen, die één plaats achter Haas-teamgenoot Nico Hulkenberg reed, kreeg van de stewards meerdere afzonderlijke tijdstraffen omdat hij drie keer van de baan was geraakt en Hamilton voor was gebleven - waarbij bij het tweede incident zelfs de auto's contact maakten.

Magnussen, die ook een extra straf van vijf seconden kreeg wegens herhaalde overtredingen van de baanlimieten, kreeg later door de stewards drie strafpunten aan zijn licentie toegevoegd omdat ze zijn straf verscherpten onder wat als een "verzwarende omstandigheid" werd beschouwd.

Kevin Magnussen

Voordat hij de strafpunten kreeg, zei Magnussen dat hij geen enkele moeite had met de straffen die hem werden opgelegd en gaf toe dat hij zijn toevlucht moest nemen tot wat volgens hem ‘domme tactieken’ waren om Hülkenberg te helpen op de zevende plaats te blijven en niet in de laatste ronden aangevallen zou worden door Hamilton of Yuki Tsunoda.

"Alle straffen waren welverdiend, daar bestaat geen twijfel over", vertelde Magnussen aan Sky Sports F1. "Maar ik moest het spel opnieuw spelen. Ik zat daar in een hele goede positie achter Nico. In het begin van de race heb ik veel posities gewonnen en lag ik op P8. Ik beschermde goed tegen Lewis omdat ik de DRS van Nico had en ik een goed tempo had. Toen sneed Nico de chicane af en verloor ik de DRS. Nico had die terug kunnen geven om mij de DRS te geven om te beschermen, want dan waren we gemakkelijk P7 en P8 geweest. In plaats daarvan was ik erg kwetsbaar voor Lewis. Ik begon als een gek met hem te vechten en ik moest gewoon het gat creëren, zoals ik deed in Jeddah."

"Ik begon deze stomme tactieken te gebruiken die ik niet leuk vind, maar uiteindelijk deed ik mijn werk als teamspeler en Nico scoorde zijn punten omdat ik dat gat voor hem kreeg, zodat Lewis en Tsunoda hem niet konden inhalen. Het is helemaal niet de manier waarop ik graag race, maar het was wat ik moest doen."

Toen de opmerkingen van Magnussen aan Sir Lewis werden voorgelegd, reageerde Hamilton op stijlvolle wijze op de redenering van de Deen: "Ik vind dat behoorlijk eerlijk van hem - en ik vind dat best cool", zei de zevenvoudig kampioen. “We hebben een goede race gehad. Op sommige plekken was het een beetje op het randje, maar dat is waar ik van hou. Ik hou ervan om hard te racen en voor mij was ik niet echt gefrustreerd of zo. Dat is wat je doet om als team te werken, dus bravo."

Hoewel Magnussen's positie bij het derde incident zodanig verdedigde dat Hamilton achter Tsunoda viel, passeerde de Mercedes-coureur uiteindelijk de Haas en vervolgens, in de laatste ronde, de RB om als achtste over de streep te komen.

Er was echter vrijwel onmiddellijk sprake van een probleem voor de Mercedes-coureur toen de stewards Hamilton een tijdstraf van 20 seconden oplegden in plaats van een drive-through, nadat bleek dat hij te snel had gereden in de pitlane toen de Safety Car het veld in de eerste ronden van de race door de pitlane begeleidde.

Ironisch genoeg was Hamilton centraal betrokken geweest bij het incident in de eerste bocht waardoor de Safety Car de baan op kwam. Dit was nadat hij contact had gemaakt met Fernando Alonso van Aston Martin toen hij probeerde de Spanjaard aan de binnenkant in een kamikaze actie voorbij te gaan. Een impact die een kettingreactie van meerdere auto's veroorzaakte en een einde maakte aan de race van Lando Norris en Lance Stroll.

De straf van Magnussen verhoogt het huidige totaal aantal strafpunten op zijn licentie tot acht, waarvan er over een periode van een jaar slechts twaalf zijn toegestaan. Hij loopt het risico een race schorsing te krijgen als hij dit seizoen op enig moment vier punten extra pakt, omdat al zijn overtredingen dit jaar hebben plaatsgevonden.

In het document dat hun beslissing bevestigde, zeiden de stewards: "Dit was de derde keer dat auto nummer 20 de baan verliet en een blijvend voordeel behaalde. We hebben rekening gehouden met de strafrichtlijnen voor dergelijke overtredingen, die een basisstraf van 10 seconden met nul strafpunten opleveren. In de richtlijnen staat echter ook: ‘De aangegeven punten zijn bedoeld als norm voor een bepaalde overtreding. De Sportcommissarissen kunnen hiervan afwijken, rekening houdend met verzachtende of verzwarende omstandigheden. De bevoegdheid van de Sportcommissarissen om de beoordeelde punten te verhogen ligt echter bij bedoeld om alleen in uitzonderlijke omstandigheden te worden gebruikt.' Rekening houdend met het feit dat dit de derde keer was dat Magnussen de baan verliet en een voordeel behaalde in één sessie, wat wij als een verzwarende omstandigheid beschouwden, leggen we drie strafpunten op."

UITSLAG Sprintrace Miami

UITSLAG kwalificatie GP Miami

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS