De coureurs stonden donderdag voor een raadsel. In aanloop naar de GP van China en tevens het eerste sprintweekend van het jaar, wierpen velen van hen alvast een blik op het asfalt. De laatste keer dat hier een Formule 1-auto overheen scheurde, is immers al even geleden. Het oppervlak riep meteen vraagtekens op. Het ziet eruit alsof ze het geverfd hebben”, zei Max Verstappen donderdag in een persconferentie.

LEES OOK: Tijdschema GP China: Zo laat beginnen de sessies

De Nederlander was (in verband met het nieuwe sprintformat) al sceptisch over de GP van China, maar het ogenschijnlijk geverfde asfalt was voor hem een nieuw pijnpunt. “Geen idee wat dat betekent voor de grip, dus daar moeten we meteen achteraan”, verzuchtte hij. Ook oud-teamgenoot Daniel Ricciardo was verbaasd over de staat van het circuit. “Het lijkt alsof er een verflaag op zit”, concludeerde ook hij. “Ze hebben iets met het oppervlak gedaan.”

Inmiddels kunnen we vaststellen dat het niet om een laagje verf gaat. Het asfalt is gecoat met een zogeheten laag bitumen. Deze stroperige vloeistof is gebaseerd op aardolie en wordt gebruikt in de productie van asfalt. Omdat het spul erg waterdicht is, wordt het bijvoorbeeld ook gebruikt in dakbedekking. In plaats van de baan opnieuw te asfalteren, is er op het Shanghai International Circuit een extra laag bitumen aangebracht. Waar de coureurs een verflaagje dachten te spotten, zien ze eigenlijk plekken van de baan waar dit spul loslaat.

Slipgevaar

Dat kan nog wel eens voor riskante situaties zorgen. In de vrije training zagen we al dat de baan niet overal evenveel grip biedt aan de Formule 1-bolides. Tijdens de openingsfase van de oefensessie leek het Shanghai International Circuit meer op een glij- dan een racebaan. Er werden een aantal slippertjes gemaakt, vooralsnog zonder ongelukken.

LEES OOK: VT GP China: Bermbrandje snel geblust, Stroll voert verrassende top-3 aan


De nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine vind je NU in de winkel of is hieronder digitaal te bestellen (met gratis verzending!)