De uitdaging van McLaren in Suzuka
Lando Norris van McLaren heeft toegegeven dat hij het gevoel had dat hij “een verloren strijd vocht” en zei dat McLaren hun strategiekeuzes in de Japanse Grand Prix zou bespreken nadat Ferrari hen had ingehaald in de strijd om het podium. Norris leverde een van de beste prestaties op zaterdag door zich als snelste niet-Red Bull-coureur te kwalificeren en zijn startpositie van derde, achter Max Verstappen en Sergio Perez, te behouden door de twee starts van de race, die onderbroken werd door een rode vlag in de eerste ronde. Uiteindelijk eindigde hij als vijfde, nadat hij werd ingehaald door de Ferrari’s van Carlos Sainz, die net achter hem startte op de vierde plaats, en Charles Leclerc, die ondanks een teleurstellende kwalificatie als achtste, vierde werd met een strategie van één pitstop.
De strategie van McLaren onder de loep
McLaren initieerde de eerste ronde van pitstops onder de leidende coureurs toen ze Norris voor de eerste keer naar binnen haalden op ronde 11 – met Sainz die vijf ronden langer doorreed op dezelfde strategie – voordat ze Leclerc volgden voor zijn tweede service op ronde 26. Norris gaf toe verrast te zijn dat ze zo vroeg een pitstop maakten, wat hen in lijn bracht met wat Ferrari deed. “We dekten George [Russell] af, wat ik denk dat we niet nodig hadden te doen. Dit is iets wat we na de briefing zullen bespreken. Misschien een discussie, of we een betere baan hadden kunnen doen voor P4, maar het is altijd moeilijk om die beslissingen op dat moment te nemen, dus lastig,” gaf Norris toe.
Ferrari’s voorsprong erkend
Ondanks de strategische keuzes, erkende Norris dat Ferrari duidelijk voor lag. “Ze liggen het hele jaar al voor. Ze liggen nog steeds voor. We hebben het hele jaar niets veranderd, dus er is geen reden waarom we voor zouden moeten liggen,” zei Norris. Andrea Stella, teambaas van McLaren, voelde dat Ferrari’s superieure snelheid uiteindelijk doorslaggevend was in het eindresultaat. “Ik denk dat er geen problemen waren. Effectief denk ik dat de uiteindelijke classificatie in de volgorde van snelheidscompetitiviteit is, als je wilt,” zei Stella.
Reflectie op de strategie
Sky Sports F1-analist en voormalig racestrateeg Bernie Collins reflecteerde op de strategie van McLaren met Norris. “Je moet teleurgesteld zijn dat je verloren hebt van Charles Leclerc, die aanzienlijk verder terug was.” Stella zei dat het verschil tussen één of twee stops niet uitmaakte, en dat is mogelijk correct. “Maar wat wel het verschil maakte, was dat Lando vier ronden eerder dan Carlos Sainz stopte bij de eerste stop en dan 10 ronden eerder bij de tweede stop, en in een race waar we het hebben over aanzienlijke degradatie en significant tijdverlies per ronde, om 10 extra ronden op die laatste set te hebben is een groot nadeel in termen van totale racetijd,” legde Collins uit.