Red Bull Content Pool

F1 Nieuws

Topteams lijken in Japan allemaal een andere strategie te hanteren

Topteams lijken in Japan allemaal een andere strategie te hanteren

7 april - 05:31

Pirelli heeft voorafgaand aan de Grand Prix van Japan aangegeven wat de snelste strategie zou moeten zijn voor de race. De strategie zal ook erg afhangen van de banden die de teams nog over en dat laatste verschilt nogal.

Pirelli heeft vier strategieën voorgesteld voorafgaand aan de Grand Prix van Japan. De Italiaanse bandenleverancier kiest in alle vier de gevallen voor een tweestop-strategie. De eerstgenoemde optie, en daarmee degene die Pirelli het snelst acht, is starten op zacht en dan twee stints op de harde band.

Voor deze strategie kiest Red Bull Racing

Er is echter veel variatie mogelijk. Zo stelt Pirelli ook voor om medium-hard-medium te doen en is ook zacht-hard-medium een optie. De laatste optie is zoveel mogelijk gebruik maken van de hardste band hier op Suzuka: namelijk starten op medium en dan twee stints op de harde band.

Voorafgaand aan het weekend maken teams al een inschatting wat ze gaan doen om zo voor de race de juiste banden over te houden. Aan de hand daarvan kan je dan ook vaak zien wat het idee is van de teams. Zo hebben de coureurs van Red Bull Racing en Ferrari één verse set van de harde band over, twee verse sets mediums en drie gebruikte sets van de zachte band. Een grote kans dus dat die teams kiezen voor medium-hard-hard.

Niet ieder team heeft echter voor die weg gekozen. Zo hebben Mercedes en McLaren ieder twee sets van de harde band en één set mediums over. Aston Martin kiest een nog andere route. Fernando Alonso, die start vanaf P5, heeft van elke compound één verse set banden over. Waarschijnlijk zijn er dus veel verschillende strategieën te zien op Suzuka.