Column Carlo Van Dam: het seizoen begint weer

De voorbereidingen voor mijn seizoen zijn weer op volle gang. Zo ben ik de hele maand Januari weer volop wezen testen, want 17 Februari is de eerste race alweer: De Winter Cup in Lonato (Italië), een internationale race om me volledig voor te bereiden op het komend seizoen. We gaan er al wat eerder ernaar toe om nog het een en ander te testen aan karts en motoren. In de volgende column zal ik uitgebreid verslag doen van dit evenement.

Ik zal dit jaar in het team van Martijn Koene rijden met een Trulli chassis, ontworpen door RenaultF1 coureur Jarno Trulli, de motoren komen van het Italiaans fabrikaat Vortex en de banden van Bridgestone.

Ook heb ik op 25 januari de Sportprijs 2001 van de Gemeente Vlaardingen in ontvangst mogen nemen, voor het behalen van de Europese Kart titel.

Op 27 januari heb ik de Wouter van Eeuwijk Bokaal gereden. Dat is een indoor-kartrace ter ere aan Wouter van Eeuwijk, hij raakte tijdens een Formule 3 race in 1999 ernstig verlamd. Maar door zijn enorme doorzettingsvermogen geeft hij de moed niet op. De race duurde 90 minuten en de teams waren samengesteld uit een autocoureur en een kartcoureur, ik was gekoppeld aan Peter Kox. Na 90 minuten konden wij mede door een goede pitstopstrategie als eerste over de streep gaan met een ronde voorsprong op het tweede team.

Als klap op de vuurpijl werd ik aan het eind van deze maand uitgenodigd door RenaultF1 om vier dagen naar de fabriek in het Engelse Enstone te komen voor een training sessie van het Driver Development Program. Het waren 3 zware, maar hele leuke dagen. Er werd vooral gekeken hoe ik er lichamelijk voorstond. In het zogehete ‘Human Performance Centre’ is er veel aandacht besteed aan krachtmeting en conditie.

Carlo van Dam