Race 3: Pech voor “Rubinho”

[photo1]Wederom pech deze race voor Rubens Barrichello, de betrouwbaarheid van de F2001b liet de Braziliaan wederom in de steek, voor de tweede achtereenvolgende keer. Opvallend, omdat in 2001 deze bolide een van de betrouwbaarste wagens van het veld was, kennelijk besteed Ferrari niet genoeg tijd aan het betrouwbaar maken van de modificaties voor de F2001b.

De verwachte problemen in de eerste bocht, zoals die er bij de eerste twee grand prix wel waren, bleven deze race uit. Echter dit wil niet zeggen dat de race geen spectaculair begin kende. Op de plaats waar afgelopen jaar de Nederlander Jos Verstappen Juan Pablo Montoya in leidende positie uit de race reedt, was het deze keer Montoya zelf die ervoor zorgde dat hij kansloos was voor de overwinning. Montoya vertrok vanaf pole position maar door een goede start van Michael Schumacher wist deze Montoya in de eerste bocht voorbij te gaan. Echter hij had niet de kalmte om zijn kans af te wachten en uit enthousiasme reed hij zijn voorvleugel kapot op het linkerachterwiel van Schumacher. Hierdoor ontstond er alsnog een enorme choas en meerdere bolides waaronder de Toyota van Alan McNish raakte beschadigdt.

Ook Rubens Barrichello kende een flitsende start van de race, na een slechte kwalificatie, waarin hij zich als achtste kwalificeerde, maakte hij een goed begin van de race mee. Na 5 ronden reed de Braziliaan al in tweede positie rond, snel naderde hij teamgenoot Schumacher, die in de nieuwe F2002 reedt, en passeerde hem zonder problemen. Echter in de zestiende ronde sloeg het noodloot toe en gaf de anders zo betrouwbare F2001 de geest.

Daarna lijkt het simpel de race uitzitten voor Schumacher, echter broer Ralf weet hem tot op vijf tiende te naderen, maar Ralf heeft niet de moed om een inhaalpoging bij zijn broer te wagen.

David Coulthard rijdt een strakke race in Brazilië, na twee uitvalbeurten door mechanische problemen haalt de Schot zijn eerste punten en een podium plaats dit seizoen. Zijn titelaspiraties heeft hij waarschijnlijk al lang in de kast gehangen voor volgende jaar, zoals helaas voor de Schot elk jaar het geval is.

Ook een goed weekend voor de mannen van Renault, voor de tweede keer achter elkaar weet Jenson Button een vierde plaats en de daarbij behorende 3 punten te pakken. Dit maakt samen zes punten die goed zijn voor een vierde plaats in zowel het coureurs kampioenschap als het constructeurs kampioenschap, Jarno Trulli heeft weer pech, na een spin in Australië en een technisch probleem in Maleisië laat de techniek hem wederom in de steek.

Ook Michelin maakte wederom een goed weekend mee, het Franse bandenconcern wist binnen de top tien de tweede tot en met de achtste plaats te bemachtigen. Bridgestone won de race, maar of dat aan hen ligt valt nog te betwijfelen, de meerderheid van de teams op Japans rubber scoren dit seizoen niet goed. Het lijkt alsof debuterende bandenfabrikanten na twee jaar de overhand krijgen, dit was bij het intreden van Bridgestone in 1998 ook al het geval.

Al met al een mooie race die met een beetje hulp van Ralf Schumacher nog veel mooier had kunnen zijn!

1. M. Schumacher – Ferrari (B)
2. R. Schumacher – Williams (M)
3. D. Coulthard – McLaren (M)
4. J. Button – Renault (M)
5. J.P. Montoya – Williams (M)
6. M. Salo – Toyota (M)
7. E. Irvine – Jaguar (M)
8. P. de la Rosa – Jaguar (M)
9. T. Sato – Jordan (B)
10. J. Villeneuve – BAR (B)
11. M. Webber – Minardi (M)
12. K. Räikkönen – McLaren (M)
13. A. Yoong – Minardi (M)

Uitvallers:

14. N. Heidfeld – Sauber (B)
15. J. Trulli – Renault (M)
16. F. Massa – Sauber (B)
17. A. McNish – Toyota (M)
18. O. Panis – BAR (B)
19. H. Frentzen – Arrows (B)
20. R. Barrichello – Ferrari (B)
21. E. Bernoldi – Arrows (B)
22. G. Fisichella – Jordan (B)