De uitdagingen van Ferrari met bandenbeheer
Vorig jaar was het beheer van banden over raceafstanden een groot zwaktepunt voor Ferrari, met een gebrek aan consistentie over de stints en van set tot set. De SF-24 is competitief gebleken over lange runs bij de eerste vier evenementen van het seizoen, met Carlos Sainz die in Australië won en het team dat het podium haalde in de andere drie races. Ondanks deze positieve vroege indicaties, benadrukt Fred Vasseur, de baas van Ferrari Formula 1, dat het Italiaanse team niet kan garanderen dat zijn bandenproblemen volledig zijn opgelost.
Prestaties in verschillende omstandigheden
Vasseur wil zien hoe de auto presteert op andere locaties en in koelere omstandigheden na de door warm weer gedomineerde vroege evenementen van het seizoen. “Ik denk dat we vanaf het begin van het seizoen veel beter zijn in het bandenbeheer,” zei hij na de race in Suzuka. “En degradatie – we waren in staat om de snelste ronde in Jeddah en Melbourne op de laatste ronde te doen. Het was bijna het geval vandaag voor een tiende, denk ik. En ik denk dat we een zeer goede stap voorwaarts hebben gedaan op dit gebied, we hebben veel gewerkt aan de zwakke punten, en we hebben enorm verbeterd op het gebied van bandenbeheer, coureurs, strategie en het team.”
Nieuwe uitdagingen en teamwerk
Vasseur merkt op dat de uitkomst van de race in Suzuka, waar Sainz en teamgenoot Charles Leclerc als derde en vierde eindigden, zo goed was als het had kunnen zijn. “Ik denk dat alles heel goed ging op zondag,” zei hij. “De strategie was de juiste voor beide auto’s, het verdedigen van de positie op de baan, bandenbeheer was onder controle, de pitstops verliepen goed, het tempo was oké. Ik ben er zeer van overtuigd dat we een goede zondag nodig hebben. En als we iets moeten veranderen, is het meer de zaterdag die we moeten verbeteren, in plaats van de zondag. Maar het was een goede job en een goed teamwork.”