Vraag & Antwoord met Robert Doornbos

[photo1]Na een prima ‘first day at the office’ bij Jordan Grand Prix, had INSIGHTF1.COM een kort vraaggesprek met Robert over zijn Formule 1 debuut.

IF1: EN, WAS JE DEBUUT PRECIES ZO ALS JE VERWACHTTE?
RD: “Nou, ik had niet echt specifieke verwachtingen omdat alles de afgelopen dagen zo snel is gegaan. Daardoor heb ik me vanaf het begin puur gericht op het neerzetten van een goede samenwerking met het team. Maar toen ik eenmaal in de auto zat, was ik positief verbaasd over het vermogen in de EJ-14. Het moment dat ik de eerste keer de pitbox uitreed, zal ik nooit meer vergeten!”

IF1: WAT IS HET MEEST INTRIGERENDE IN EEN F1: ACCELEREREN OF REMMEN?
RD: “Toen ik de pitlimiter uitschakelde bij het verlaten van de pitstraat, werd ik werkelijk in mijn stoel gedrukt zoals nooit tevoren. Na een aantal ronden raakte ik aan de acceleratie al wel aardig gewend. Het remmen is echter nog fantastischer. Nadat in mijn eerste r un mijn remmen op temperatuur waren, dacht ik aan het einde van het rechte stuk eens flink op mijn pedaal te gaan staan: het voelde aan alsof ik tegen een deur liep! Echt ongelofelijk!”

IF1: HOE REAGEERDE HET TEAM EN JE TEAMGENOTEN NA AFLOOP?
RD: “Eddie Jordan zei me dat hij nog nooit eerder een rijder heeft meegemaakt die zichzelf zo snel acclimatiseerde als ik deed. Geen onaardig compliment, toch? Het team zelf was erg tevreden met mijn werk omdat we al snel ons programma konden uitbreiden. Ook zij waren dus aangenaam verrast over mijn vooruitgang gedurende de dag. Tevens had ik een leuke relatie met Timo Glock, die ik nog ken uit de F3.”

[photo2]IF1: HOE ZAT DAT MET JE BOETE VOOR ‘PITLANE SPEEDING’?
RD: “Ja, dat was ook nog een aardig verhaal. Na mijn installatieronde kwam ik terug in de pitstraat waar ineens mijn limiter eruit sprong en ik dus vol accelereerde! Gelukkig kwam het team er snel achter dat ze een foutje hadden gemaakt met de instelling van de lengte van de pitstraat (345m), en betalen zij dus de boete. Anders had ik mijn vader moeten bellen met de woorden ‘Hoi pa, F1 is super. Kan ik trouwens even 4000 dollar van je lenen?’, haha!”

IF1: EN NU VERDER?
RD: “Ik blijf hier het gehele weekend bij het team om zoveel zaken als mogelijk onder de knie te krijgen. Ik heb echt het gevoel alsof ik weer op school zit. Ik stel mijn engineer namelijk wel 150 vragen per dag. Hij zal wel gek van me worden! Aanstaande dinsdag vlieg ik weer terug naar Nederland om een aantal dagen mijn nekspieren te trainen. Japan met haar vele snelle bochten is namelijk behoorlijk zwaar. Dat zelfde geldt ook voor Brazilië, waar er tegen de klok in wordt verreden en er ook nog eens veel bochten zijn met een dubbele apex.”