Waarom hebben raceauto’s wél autoruiten en F1-auto’s niet?

Een opvallend verschil tussen de standaardauto en de Formule 1 auto is het ontbreken van voorruiten bij de raceauto’s. Er is lang een discussie geweest rond het implementeren van autoglas in de auto’s voor het Formule 1 circuit, maar uiteindelijk heeft de halo het gewonnen omdat autoglas onveilig bevonden werd. Hoe is het dan mogelijk dat andere racewagens, zoals de NASCAR-auto’s, wél voorzien zijn van autoglas wanneer dit niet veilig is? Het antwoord kan verrassend zijn; deze racewagens hebben namelijk helemaal geen glas als voorruit.

Hoe zit het precies met autoglas in de Formule 1 auto’s?

De FIA werkt al jarenlang aan maatregelen en richtlijnen om de racesport zo veilig mogelijk te maken. Een grote stap in dit proces was het verplichten van HANS (2003), waarbij de nek, het hoofd en het bovenlichaam van de coureur beter beschermd zouden worden bij impact, zoals een botsing of een crash. Dit was uiteraard niet genoeg, aangezien het hoofd van de coureur nog altijd redelijk makkelijk geraakt kon worden; de open constructie van de cockpit moest aangepakt worden.

Daarom werd gekeken naar verschillende oplossingen. Twee oplossingen kregen hierbij de meeste aandacht; de halo en de voorruit voor de Formule 1 auto. De voorruit heeft nooit echt een kans gekregen overigens. Nadat er veel tijd besteed was aan het ontwikkelen en ontwerpen, heeft Vettel ervoor gezorgd dat het conceptidee binnen een aantal minuten in de prullenbak belandde. In de oefenronde of de GP van Groot-Brittannië reed hij met een speciale Formule 1 auto met voorruit, kwam de pits in, wisselde naar een raceauto zonder voorruit en gaf achteraf aan dat het autoglas zijn zicht belemmerde en gevaarlijk was.

Vervolgens is de halo geïmplementeerd, hoewel hier ook genoeg tegenstand voor was. Het zou afbreuk doen aan de karakteristieke open cockpit, zo vond menig raceliefhebber. De FIA besloot dat de veiligheid van de coureur echter belangrijker was en maakte de halo verplicht. De halo’s die gebruikt mogen worden in de Formule 1 komen uitsluitend van de drie fabrikanten die toestemming gekregen hebben van de FIA om de halo’s te maken.

Autoglas is niet veilig genoeg, maar de andere raceauto’s dan?

Ben je liefhebber van racesport, dan is de kans groot dat je naast de Formule 1 races ook andere racewedstrijden kijkt. In alle racesporten waar auto’s gebruikt worden die wel dezelfde basis hebben (in het ontwerp) als de standaardpersonenauto’s, zitten voorruiten in de auto’s. Dat lijkt frappant aangezien dit verworpen werd voor de Formule 1 omdat dit onveilig zou zijn.

In de standaardraceauto kan echter nooit een halo gebruikt worden zonder heel de basis van de auto opnieuw op de tekentafel te leggen. Zonder een voorruit kun je namelijk simpelweg niet rijden. De oplossing die bedacht is, is het gebruik van een heel ander materiaal dan glas voor de voorruit.

De voorruit in een raceauto is niet gemaakt van glas, het is gemaakt van polycarbonaat. Dit is hetzelfde materiaal dat gebruikt wordt om kogelbestendig glas te maken én het wordt ook gebruikt in straaljagers, omdat glas daar ook nooit zou voldoen. Ter vergelijking: polycarbonaat is 250 keer sterker dan glas is.  

Polycarbonaat in de voorruit; voordelen en nadelen

Polycarbonaat heeft eigenlijk ongelooflijk weinig te maken met autoglas. Het is een zacht en tegelijkertijd bijzonder sterk materiaal. Dit betekent dat het niet snel breek bij impact (zoals een steen tegen de voorruit met hoge snelheid), maar het betekent ook dat het erg makkelijk beschadigd in de vorm van krassen. Daar is een oplossing voor; in NASCAR-races wordt een laagje folie over de voorruit gespannen, die tijdens een pitstop verwijderd wordt om weer vrij zicht te bieden. Tijdens langere races worden vaak meerdere lagen folie aangebracht, die laag voor laag verwijderd kunnen worden door de crew.

Polycarbonaat is bijzonder licht, wat een voordeel is in de racesport omdat het gewicht van de auto een grote rol speelt bij de prestaties (en het voldoen aan de richtlijnen). De kracht van het materiaal zorgt er daarnaast voor dat de coureur veiliger is dan achter bijvoorbeeld een voorruit. Voordat je direct naar Autoglas Concurrent gaat om de voorruit te laten vervangen; polycarbonaat mag niet gebruikt worden op de openbare weg. Daar zijn een aantal redenen voor.

Laten we beginnen met hoe bestendig het materiaal is. Heb je ooit koplampen gezien die volledig dof geworden waren en daardoor bijna ondoorzichtig werden? Die koplampen zijn gemaakt van polycarbonaat. Dit materiaal beschadigt relatief makkelijk, wordt snel dof én het is veel minder transparant dan glas. Dat is ook de reden waarom de voorruiten in de racewagens niet het eeuwige leven hebben.

Daarnaast wil je eigenlijk echt geen polycarbonaat voorruit hebben. De normale voorruiten in auto’s zijn gekit of geplaatst in rubbers. Polycarbonaatruiten worden met schroeven in het chassis bevestigd. Voor raceauto’s is dat een prima oplossing; voor personenauto’s niet omdat dit kan zorgen voor lekkage op plekken waar gemakkelijk schimmel kan ontstaan of problemen met de elektronica kunnen komen.

Geen autoglas in Formule 1 auto’s en ook niet in andere raceauto’s

In de professionele raceauto’s wordt geen autoglas gebruikt, omdat glas simpelweg niet veilig genoeg is bij hogere snelheden en zwaardere impact. Je hoeft je geen zorgen te maken over de voorruit van je eigen auto. Het gelaagde autoglas is namelijk veilig genoeg om de bescherming en veiligheid te bieden bij impact op de voorruit, zoals een steen of een vogel.

De Formule 1 auto’s zijn voor de veiligheid uitgerust met een halo. De voorruit heeft het hier nooit gehaald omdat het de testfase niet overleefd heeft. In raceauto’s met een soortgelijk chassis als personenauto’s kan niet gekozen worden voor een halo; daarom is gekozen van polycarbonaat, dat de optimale eigenschappen heeft voor zowel de veiligheid van de coureur als de prestaties van de auto. De voorruit vervangen, iets wat regelmatig gebeurt bij personenauto’s, zal je daarmee nooit in de pitstraat tijdens een race zien en gezien alle testen en de eigenschappen van autoglas is dat maar goed ook.

Loading