Verkoop Spyker F1 onder druk?

[photo1]Volgens de Financiele Telegraaf staat de verkoop van het Formule 1-team van Spyker staat zwaar onder druk. Friesland Bank, dat de meeste merknamen van Spyker in onderpand heeft en de autofabriek voor ruim €5 miljoen aan leningen verstrekte, zou zijn opgestaan om het afgegeven krediet met voorrang terug te eisen.

Volgens bronnen rondom de onderhandelingen is hiermee uitermate onzeker geworden of het consortium van de familie Mol en Vijay Mallya de activiteiten nog kan opstrijken. Ook zou Mallya de nodige kanttekeningen hebben naar aanleiding van het recente boekenonderzoek bij het raceteam.

Vorige week, op 20 september, werd bekend dat Spyker in principe een akkoord had met het consortium voor verkoop van de racetak voor €88 miljoen. Volgens ingewijden is Friesland Bank deze week echter opgestaan in de rol van kredietverstrekker aan de bolidebouwer. De schuld aan de bank zou ruim €5 miljoen bedragen.

Volgens direct betrokkenen is de Friese bank bang dat zij straks als schuldeiser niet meer aan de beurt komt, wanneer Spyker na de verkoop van het raceteam alleen nog bestaat uit een klein verlieslatend autofabriekje met een imagoprobleem. Friesland Bank zou het bovendien onredelijk vinden dat Michiel Mol in het voorliggende bod een deel van zijn financiering in Spyker terugverdient en de bank helemaal niets.

Volgens bronnen bij Spyker Cars is de aan de deur rammelende bank niet het enige probleem. Zo zou ook de samenwerking tussen het miljonairsduo Michiel Mol en Vijay Mallya momenteel barsten vertonen. De Indiase tycoon Mallya, eigenaar van onder meer biermerk Kingfisher, zou Mol in de loop van deze week een reeks van aanvullende vragen hebben gesteld over de toekomst en inkomsten van het Formule 1-team, terwijl de overname in principe vandaag moet rondkomen.

Als Friesland Bank inderdaad het uitstaande krediet opeist, dan moet Spyker een groot deel van het overgebleven kasgeld overschrijven naar deze bank. In dat geval blijft er voor de directie te weinig geld over voor een doorstart van de fabriek. Uitstel van betaling aanvragen is voor Spyker Cars dan op termijn wellicht een niet ondenkbeeldig scenario. Friesland Bank wilde gisteravond niet reageren op vragen over de situatie bij Spyker. „Wij geven nooit informatie over klanten”, aldus een woordvoerster.

De toekomst van heel Spyker hangt sowieso af van de opbrengst van het raceteam. Aanstaande maandag moet de directie een betaling doen van $15 miljoen aan de vorige eigenaar van het Spyker-team: Midland Group. In het geval dit niet lukt, dan vallen de Formule 1-activiteiten weer in handen van Midland.

Bronnen beweren dat Midland plotseling ook de resterende $23 miljoen, die volgend jaar pas betaald hoefde te worden, nú al zou willen claimen. Spyker zou namelijk bepaalde afspraken hebben geschonden, waardoor het hele bedrag ineens opeisbaar blijkt. In het verkoopbedrag van de Formule 1-tak is al rekening gehouden met de gehele post die nog openstaat aan Midland.

In theorie zou de directie van Spyker nog naar het consortium kunnen stappen om te vragen of deze partij Friesland Bank kan compenseren. In de praktijk ziet het management een aankoop van de Formule 1 – tak door Mol echter als een vijandige overname. Daarnaast vindt het consortium het betaalde geldbedrag in het huidige bod al hoog genoeg, vertellen de bronnen.

Het was de bedoeling dat de deal tussen Spyker en het consortium vanavond zou worden afgetikt, zodat de aandeelhouders er morgen over konden stemmen op een bijzondere aandeelhoudersvergadering. Die deadline lijkt nu bijna onhaalbaar.

Spyker kocht de ambitieuze Formule 1-tak in september 2006 van Midland. Michiel Mol participeerde flink als investeerder bij deze deal. Enkele maanden later bleek dat problemen bij de bouw van straatauto’s de prestaties onder druk zetten. Daarnaast slurpte de racetak veel geld op. Spyker was sneller gegroeid dan mogelijk bleek en de aandeelhouders liepen weg. Het aandeel raakte dit jaar ruim driekwart van zijn beurswaarde kwijt, mede door onterechte verhalen in de media over een faillissement.

Loading