750 paardenkrachten voor Cosworth

De vijf klantenteam van Cosworth krijgen volgend jaar een motor die 750 paardenkrachten zal leveren. De motor zal 3000 kilometer mee gaan en 18.000 toeren draaien, dit bevestigde Cosworth vandaag.

“We hebben de motor uit 2006 als basis gebruikt”, aldus Mark Gallagher van Cosworth. “Sinds juni ontwikkelen we volop en hebben we diverse aanpassingen moeten maken. Het toerental moest van 20.000 naar 18.000 en bovendien moest de motor langer mee gaan. Ook hebben we naar het brandstofverbruik gekeken, we mogen immers volgend jaar niet meer bijtanken.”

“Onze motor levert 745 tot 750 paardenkrachten, en daar zijn we tevreden mee. Ik denk dat we daar mee op een gelijk niveau zitten met de andere fabrikanten. Met onze betrouwbaarheid zit het goed, we hebben op de testbanken nog geen problemen gehad. We zijn nu druk bezig met het bouwen van de motoren zodat al onze 5 teams de motoren in februari hebben.”

“We zijn erg blij met Williams, Lotus, USF1, Campos, en Manor. Ze werken allemaal serieus aan hun project, sommige zijn al ver sommige nog in een beginnend stadium. Maar tot nu toe hebben we geen signalen ontvangen dat er een team is dat wil gaan stoppen voordat het seizoen begint. Ik heb er alle vertrouwen in.”

De Cosworth motor is dit jaar beschikbaar voor alle Formule 1 – teams, de motor kost 5 miljoen Euro voor 1 jaar. Van de bestaande teams is alleen Williams naar Cosworth over gestapt.
“Kijk toen wij erbij kwamen was al duidelijk hoe het er volgend jaar uit ziet. Ik denk dat Sauber met Ferrari gaat werken, Red Bull blijft bij Renault, en ook Toro Rosso zal wel bij Ferrari blijven. We hebben ze allemaal een voorstel gedaan alleen Williams had interesse. Ik ben ben wel blij met Williams, de ervaring helpt ons enorm bij de ontwikkeling.”

Cosworth is het enige team dat haar motor volgens de Formule 1 reglementen tot begin 2010 mag ontwikkelen, alle andere fabrikanten mogen dat niet vanwege de motorbevriezing.
“Mocht er nog een motorfabrikant weg vallen of een team zonder motoren zitten dan kunnen ze altijd bij aan ons aankloppen. Wij hebben de capaciteit en de middelen om meer teams van motoren te voorzien. En natuurlijk blijven wij onze motor ontwikkelen tot we in Bahrein aan de start staan!”

(pg)