Enkele cijfers van McLaren

[photo1]Om je een indruk te geven hoeveel materiaal er naar Melbourne is vervoerd publiceren wij enkele cijfers die door McLaren aan ons ter beschikking zijn gesteld. In totaal heeft de Formule 1 renstal van McLaren voor 75.000 kilogram materiaal naar Australië verstuurd. Je zult begrijpen dat het een hele logistieke organisatie is om alles tijdig op het circuit te hebben.

Zeevracht
– Vijf ton materiaal, zoals schermen, bedrading, en meubilair
– Het McLaren team heeft een volledige zeecontainer van 40 ton gevuld.
– De zeevracht van McLaren voor Australië is in de eerste week van januari verzonden. De zeevracht voor Maleisië is in de eerste week van februari verzonden. Voor de Grand-Prix van Bahrein zal het materiaal deze week verzonden worden.

Luchtvracht
– 27 ton aan vracht en 3 complete bolides zijn per vliegtuig vervoerd. Dit zijn onder andere reserveonderdelen, pit materiaal, tankinstallaties, tijdwaarneminginstallaties, radio systemen, en andere hightech materiaal.
– De vracht heeft de McLaren fabriek op 25 februari om 6.00 verlaten en zal niet terug zijn voor de Grand-Prix van Bahrein.
– De vracht wordt in vier jumbojets van de FOM vanaf Stansted Airport vervoerd. Op 27 februari was de vracht in Albert-park

Het McLaren team maakt tijdens de eerste drie Grand-Prix gebruik van drie gehele bolides en één reservechassis. Om de McLaren MP4/20 te vervoeren worden alle vleugels en flapjes, inclusief het stuur van de bolide verwijderd. Een houten vloer en zijkanten moeten de bolide beschermen. De achterkant wordt beschermd met een bumper, dit om de versnellingsbak te beschermen. Er is ook een speciale neus die alleen wordt gebruikt bij het vervoeren om het stuursysteem en de voorkant van het chassis te beschermen.

Het McLaren team heeft ongeveer 95 man personeel nodig bij de eerste drie grand-prix. Hierbij zitten coureurs, management, engineers, technici, marketeers, en catering. Juan-Pablo Montoya en Kimi Raikkonen zijn op 28 februari in Australië gearriveerd, testcoureur De La Rosa is een dag later gekomen. Montoya en Raikkonen vertrekken na de Australische Grand-Prix meteen naar Maleisië om aan het tijdverschil te wennen.

Pedro De La Rosa vliegt terug naar Europa om samen met Alexander Wurz voor het team te testen. Het raceteam vertrekt meteen na de Grand-Prix van Australië om in Maleisië alle vracht te ontvangen.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading