Wat nu Cosworth?

[photo1]De toekomst van het Formule 1 project van Cosworth staat onder druk. Red-Bull dat nu nog gebruik maakt van Cosworth motoren maakte afgelopen weekend bekend volgend jaar over te stappen naar Ferrari. Cosworth ziet daarmee zijn belangrijkste klant verliezen.

Cosworth eigenaar Kevin Kalkhoven is pisnijdig op Red-Bull. Kalkhoven vloog afgelopen weekend met zijn privé-vliegtuig naar Imola om met Red-Bull over een verlenging van het eenjarige contract te praten. Inmiddels had Kalkhoven ook lucht gekregen van de Ferrari geruchten, daarom vroeg de steenrijke Australiër aan Red-Bull eigenaar Dietrich Mateschitz of het nog wel zin had om te komen. Deze liet vervolgens expliciet weten dat er zeker nog een kans was op een vervolgovereenkomst. Even voordat Kalkhoven in San Marino arriveerde maakte Red-Bull haar samenwerking met Ferrari bekend.

Cosworth heeft minimaal twee teams nodig om rendabel te kunnen werken. Minardi zal volgend jaar opnieuw met Cosworth motoren rijden, een tweede team dat de Cosworth motoren wil gebruiken lijkt er niet te zijn. Jordan blijft zeer waarschijnlijk gebruik maken van de Toyota motor nadat het een optie op de Ferrari motor afgelopen maand al liet aflopen. Sauber stapt waarschijnlijk over naar BMW terwijl alle andere teams dezelfde motoren blijven gebruiken.

Red-Bull wilde vooral van Cosworth af omdat de motor 50 paardenkrachten tekort zou komen ten op zichten van de topmotoren in de Formule 1. Wat Cosworth nu gaat doen is onduidelijk. Mogelijk gaat het bedrijf op zoek naar een investeerder, volgens geruchten hebben enkele Aziatische automobielfabrikanten wel oren naar een samenwerking met Cosworth.

Tijdens de Grand-Prix van Canada komt Cosworth met een verbeterde versie van haar huidige motor, wat er daarna zal gebeuren is niet bekend. Feit is dat het gebrek aan teams die de Cosworth motor volgend jaar willen gebruiken de ontwikkeling van de motor geen goed doet.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading