Virgin laat windtunnel opnieuw links liggen

De teammanager van Virgin Racing, John Booth, zegt dat hij het vertrouwen behoudt in het CFD ontwerpmethode (computational fluid dynamics). Dit jaar had men een exclusief contract met Wirth Research CFD om een auto te maken voor haar eerste seizoen in de F1. Booth bevestigd dat dezelfde methoden zullen worden aangewend voor 2011 en voegde eraan toe dat de kostenbesparende mogelijkheden van CFD niet tot wasdom konden komen, omdat de budgetplafond van Mosley werd afgeschoten [door Todt].

“We hebben de beslissing genomen om door te gaan met CDF, maar dan binnen het financieel kader van de oude regeling en dat konden we alleen doen als gevolg van Nick’s ervaring met CFD. De Silverstone-upgrade die we gemaakt hebben voor de auto, zou zes, acht keer zoveel gekost hebben als het was ontwikkeld op de conventionele manier. Het hydraulisch systeem en bijbehorende onderdelen, veel problemen met het differentieel, kostte ons wat moeite dit jaar! Maar ik was helemaal niet zenuwachtig, over het concept van een auto dat volledig is ontworpen met CFD. Ik had altijd het vertrouwen behouden”, zo zei Booth.

“Meerdere teams zullen gebruik maken van CFD. Mijn voorspelling is dat de windtunnels een ding van het verleden zullen zijn!!! Tegen de tijd dat Malaysia1 (Lotus) haar windtunnel af heeft, het ding nagenoeg overbodig en te duur zijn blijken. Als je kijkt naar de tempo van ontwikkeling, met name op het gebied van de voorvleugel, is het eigenlijk inefficient om dat te doen via een windtunnel. Een dag heeft maar 24 uur en dat zal niet genoeg zijn. Mensen zullen meer spenderen aan CFD programma’s en methodes”

“Nick Wirth is een enorme liefhebber van de technologie en hij wilt CFD naar een hoger niveau stuwen. Wirth is een expert op het gebied van dergelijke simulatoren, zodat wij daadwerkelijk programma’s hebben draaien bij Wirth Research”, besloot Booth met zijn promo-talk voor CDF.

Overigens heeft Timo Glock aan alle onzekerheid een einde gemaakt en duidelijk naar buiten gebracht dat hij ook volgend jaar de eer van Virgin Racing verdedigt. De Duitser ontbrak op de voorlopige deelnemerslijst van de FIA, maar benadrukt dat het zeker is dat hij blijft.

Loading