Aansprakelijkheid en verzekeringen op de weg en het circuit

In de Formule 1 gaat het regelmatig mis. Vonken, schade, een auto die van de weg raakt. Het is schering en inslag. Als trouwe volger houd je vooral je hart vast voor de coureur, elke keer dat het serieus lijkt. Een crash met dergelijke hoge snelheden kan grote gevolgen hebben voor de bestuurder. Onvergelijkbaar met de schade die je met je eigen auto maakt. Dankzij de verbeterde veiligheid van moderne auto’s is het in de meeste gevallen gelukkig een kwestie van enkel verzekeringswerk dan van letsel. Toch weten veel mensen niet wat hun autoverzekering precies dekt. Dat leidt soms tot vervelende verrassingen – én rekeningen. Bijvoorbeeld bij hagelschade of wanneer je de auto op de parkeerplek aantreft mét deuk maar zonder briefje van de dader.

Wat dekt een autoverzekering precies?

Voor iedere autobezitter is een autoverzekering verplicht. Dit betreft dan de zogenaamde WA-verzekering, waarbij ‘WA’ staat voor wettelijke aansprakelijkheid. Niet te verwarren met de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Deze minimale autoverzekering sluit je niet af om je eigen schade vergoed te krijgen, maar voor de schade die je bij een ander aanricht. Als jij zelf de schuldige partij bent, krijg je namelijk niet je schade vergoed. Ook krijg je niets uitgekeerd bij diefstal/inbraak, stormschade of bij een eenzijdig ongeval. De minimale autoverzekering is er vooral om bestuurders te beschermen tegen de gevolgen van schade door anderen. Als jij zelf schade lijdt door een andere bestuurder, dan wordt jouw schade vergoed vanuit zijn verzekering. Wil je bij meer schadegevallen dekking? Dan sluit je een beperkt cascoverzekering of allriskverzekering af.

Dit is hoe het werkt voor ‘gewone’ mensen en de autoverzekering. Bij sportevenementen werkt de verzekering net even wat anders. In de Formule 1 lopen alle coureurs een heel wat hoger risico op schade en zelfs letselschade dan de gemiddelde autobestuurder. Voor deelname aan een race-evenement zijn alle teams dan ook (goed) verzekerd via specialistische verzekeraars.

Aansprakelijkheid Formule 1

Ondanks dat de Formule 1 steeds veiliger wordt, is het nog steeds een riskante sport. Dat blijkt ook uit de diverse (ernstige) ongevallen die zich in de loop der jaren hebben voorgedaan. Dit maakt de situatie op het circuit wezenlijk anders dan die op de openbare weg. Alle afzonderlijke teams zijn hier goed tegen verzekerd en ook de FIA, de organisatie achter de races neemt hierbij voorzorgsmaatregelen. Dan gaat het niet primair om materiële schade, maar meer om de gevolgen daarvan. De FIA dient te zorgen voor veilige races. Zijn er bijvoorbeeld weersomstandigheden die een veilige race onmogelijk maken? Dan dient deze te worden afgeblazen. Vervelend voor de fans, maar een noodzakelijke voorzorg van de organisatie. Natuurlijk om de veiligheid van de coureurs te waarborgen, maar ook om schadeclaims te voorkomen. Dat risico is zeker niet denkbeeldig. Zo daagde enkele jaren geleden de familie van de overleden coureur Bianchi de FIA. Zijn dood, zo stellen zij, was te wijten aan de slechte weersomstandigheden op het circuit en dus had de FIA in moeten grijpen.

Loading