Wereldwijde geschiedenis van de Formule 1

De eerste autoraces werden voor het eerst in 1894 in Frankrijk georganiseerd. Andere landen zoals Italië en Amerika gingen al snel meedoen. De auto’s moesten aan bepaalde voorwaarden en formules voldoen. Niet iedereen vond dit fijn, waardoor er een aparte competitie werd opgericht genaamd: Formula Libre. De competitie werd een groot succes, maar in 1946 werden toch de regels teruggebracht. De naam Formule is altijd blijven hangen.

Het Formule 1 seizoen gaat in 2023 weer knallend van start. Er is een nieuwe GP toegevoegd en er zijn een aantal veranderingen in de teams. Elk Formule 1 seizoen groeit het aantal fans en de belangstelling enorm. Alle bookmakers in Nederland bieden wedden op Formule 1 aan door de groeiende populariteit. Voordat je daaraan begint moet je eerst op de hoogte zijn van alles over online casino’s. Bezoek casinoraadgever.com voor meer informatie. Wij vertellen verder over de geschiedenis van de Formule 1.

Na de Tweede Wereldoorlog

Voordat de regels terug werden gebracht in de competitie was de Formule 1 redelijk ongeorganiseerd. In 1946 veranderde dit. De sport werd nieuw leven ingeblazen en de eerste races stonden al snel op de planning. Het idee van een kampioenschap ontstond al snel, maar dit kreeg pas vier jaar later echt vorm. In mei 1950 werd de eerste race om het wereldkampioenschap gereden op Silverstone. Van de 20 races telden er 7 mee voor het kampioenschap.

In het begin van de Formule 1 werkten niet alle coureurs samen met autofabrikanten. Veel opereerden alleen en kochten hun eigen auto’s. In de jaren 50 was het al duidelijk dat Alfa Romeo, Ferrari, Maserati en Mercedes Benz de industrie domineerden. De belangrijkste coureur van die tijd was Juan Manuel Fangio. Hij won het coureurskampioenschap in 1951, 1954, 1955, 1956 en 1957. Elk jaar met een andere autofabrikant.

De eerste jaren van de Formule 1 waren niet makkelijk. De kosten lagen heel erg hoog waardoor veel fabrikanten zich regelmatig uit de races trokken en jaren niet meededen. Alleen Ferrari heeft vanaf het begin meegedaan aan de Formule 1 races. Naast de kosten lag het dodental ook erg hoog. In de eerste tien jaar overleden er 13 coureurs in de races.

De eerste vooruitgangen

Met de jaren wisten de fabrikanten enorme vooruitgangen te boeken. Cooper was de eerste fabrikant die een auto introduceerde met de motor achterin. Een aantal jaar laten begonnen alle fabrikanten dit te doen. Om de teams meer te motiveren werd er ook een constructeurskampioenschap ingevoerd.

In die tijd begonnen de Britse coureurs kampioenschap na kampioenschap te winnen. Van 1962 tot 1973 waren het altijd Britten op de eerste plaats. De auto was zo dominant doordat het een revolutionair monocoque chassis van aluminium plaat had in plaats van het spaceframe ontwerp.

Sneller en sneller

Niemand had kunnen bedenken dat de auto’s zo snel gingen rijden in die tijd. Lotus vernieuwde de auto volledig op het gebied van aerodynamica. Hierdoor was er een enorme neerwaartse kracht en verhoogde bochtensnelheid. De verhoogde snelheid betekende dat iedereen sneller moest worden. De kosten schoten weer omhoog en racers die zonder team werkten hielden het niet meer bij. De hogere snelheid had ook als gevolg dat de races minder veilig werden. Overleden coureurs en gevaarlijke circuits zorgden voor onrust.

Een beroemde naam in de Formule 1 is Niki Lauda. Hij koppelde zich aan Ferrari en veroverde drie coureurskampioenschappen. Na zijn ongelofelijke crash werd hij niet meer terug verwacht. De coureur liep ernstige brandwonden op, maar zes weken later stapte hij terug in de auto.

Een wereldwijde sport

De commerciële rechten van de Formule 1 waren in handen van Bernie Ecclestone. De sport werd een wereldwijde onderneming die miljarden waar was. De bonden die werden opgericht botsten met elkaar over inkomsten en regelgeving. Dit alles zorgden voor veel ongemakkelijke situaties en een wapenstilstand in 1981.

Er ging steeds meer geld om in de Formule 1 en daardoor moest er soms ook op de rem getrapt worden. De auto’s werden zo krachtig dat turbocompressoren uiteindelijk werden verboden. Dit leidden ertoe dat de fabrikanten met andere ideeën kwamen. De semi automatische versnellingsbakken en tractie ontwikkelingen volgden niet veel later.

Naast Niki Lauda kent iedere Formule 1 fan Michael Schumacher van Ferrari. Hij won vijf ongekende coureurskampioenschappen achter elkaar. De coureur stond bekend als een harde man die de regels zo ver mogelijk probeerde te buigen. Na 2006 stopte Schumacher met racen. Dit leek de sport goed te doen, maar de politieke spelletjes achter de schermen gingen door. Het heeft de sport jaren teruggezet en enorm beschadigd.

Formule 1 2023

Nu zijn het Max Verstappen en Lewis Hamilton die de races domineren. Nog steeds komen er jaarlijks nieuwe regels, maar het welzijn van de coureurs en eerlijke verdeling tussen teams is juist heel erg belangrijk. Max Verstappen won de laatste twee kampioenschappen. We kijken uit naar het 2023 seizoen.