BMW Sauber rond onderzoek ongeval KERS af

[photo1]Het BMW Sauber F1 team heeft de oorzaak van het ongeval met het KERS-systeem tijdens een test op Jerez achterhaald. Tijdens deze test kreeg een monteur een schok van de bolide, de monteur moest een nacht in het ziekenhuis doorbrengen maar bleef uiteindelijk ongedeerd.

Uit het onderzoek van de BMW Sauber blijkt dat de schok die veroorzaakt werd een te kleine lading had om blijvende schade aan de monteur aan te richten, wel zou de schok veel pijn kunnen veroorzaken.

De schok werd veroorzaakt doordat de monteur de side-pod en het stuur van de auto vast pakte. Door deze combinatie ontstond een schok. De coureur kon deze schok niet voelen omdat hij een overall en handschoenen droeg.

De schok is veroorzaakt doordat de side-pod en het stuur allebei een elektronische lading droegen. Dit mag nooit het geval zijn maar de meetapparatuur van BMW Sauber kon dit niet meten. BMW Sauber heeft haar KERS-systeem nu aangepast en tevens geschikte meetapparatuur in de auto ingebouwd.

BMW Sauber heeft deze gegevens ook beschikbaar gesteld aan alle Formule 1 – teams zodat zij ook met deze gegevens aan de slag kunnen om toekomstige problemen te voorkomen.

In het persbericht benadrukt het team gewoon door te gaan met de ontwikkeling van KERS. BMW Sauber is hier al erg ver mee, als een van de weinige testte het team al diverse malen met het systeem.