“De dominantie van Max Verstappen in Japan zou de F1 zorgen moeten baren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Verstappen reed in Japan opnieuw een foutloos weekend: polepositie, snelste ronde en de overwinning. Toen hij uit de wagen stapte na de race leek het alsof hij net een ochtendwandeling door het park had gemaakt. Een overwinning is overduidelijk routine geworden bij Verstappen en zijn team Red Bull, de meer formele boodschappen over de boordradio na een overwinning zijn anders dan een paar jaar geleden, toen zat er overduidelijk meer enthousiasme in.

Na de overwinning van Carlos Sainz in Australië hadden veel fans toch weer een sprankeltje hoop dat we een spannend seizoen zouden krijgen, die hoop is na dit weekend weer volledig weggevaagd. Zelfs Toto Wolff heeft de handdoek al in de ring gegooid en heeft gezegd dat met nog 20 races te gaan al bepaald is wie het kampioenschap zal winnen.

“Niemand gaat Max inhalen dit jaar”, zei Wolff na de race. “Zijn rijcapaciteiten en de auto zijn gewoonweg spectaculair. Je kunt zien hoe hij met de banden omgaat en eigenlijk draait dit seizoen alleen nog maar om wie de beste van de rest is.” 

Het is moeilijk om het oneens te zijn met Toto Wolff. Er zijn dan wel veel verhalen en strubbelingen binnen Red Bull die zich niet afspelen op het circuit zoals heel het verhaal rond Christian Horner maar de machine van Red Bull en Verstappen blijft wel gewoon draaien en dat op volle toeren.

Christian Horner is het dan weer niet eens met Toto Wolff, de heren hebben wel een geschiedenis om mekaar tegen te spreken. 

“Het is nog te vroeg om het jaar af te schrijven’, aldus Horner. “We hebben nog steeds twintig races, daar kan nog veel gebeuren wat je soms zelf ook niet in de hand hebt. Ik heb door de jaren heen wel geleerd om niet al te veel te luisteren naar Toto Wolff”, voegde hij er met een knipoog nog aan toe.

Het is wel zo dat de meeste insiders en fans de mening van Wolff delen. Het meest gehoorde argument in de paddock is dat van dat het zo spannend zou zijn als je Verstappen en Red Bull uit beeld zou halen. Het is ook bepalend voor de kijkcijfers. Zowel in de geschiedenis als nu zie je steeds een terugval van het aantal kijkers als een bepaalde rijder of team domineert, dat is altijd al zo geweest.

Het voorlopige lichtpunt van dit jaar is dat Ferrari wel een stuk sterker lijkt en dat laat velen dan toch nog hopen dat bepaalde races wel spannend en close zullen zijn. Het zal echter geen makkelijke opgave zijn voor Ferrari want ook bij Red Bull zitten ze niet stil qua ontwikkeling. Dat zie je alleen al aan de wagen van dit jaar, de Red Bull F1-bolide van dit jaar is een revolutie waarbij iedereen een evolutie had verwacht.

Dominantie van een bepaald team mag wel nooit als kritiek bestempeld worden, ze zijn waar ze zijn omdat ze het nu eenmaal beter doen dan de concurrentie. Als je dan ook nog een uitzonderlijke rijder in je wagen hebt zitten maakt dat het verhaal des te mooier maar meteen ook moeilijker voor de concurrentie. 

Het succes van de F1 wordt uiteindelijk bepaald door het aantal rijders en teams dat kan meestrijden voor overwinningen en de titel. Hoelang het zal duren voordat de huidige situatie een serieuzer gespreksonderwerp wordt, dat valt nog te bezien, maar de alarmbellen zouden nu al moeten rinkelen.

Geschreven door Vincent Bogaerts