De nieuwe Ferrari

[photo1]Ferrari heeft vandaag om 11 uur lokale tijd haar nieuwe bolide voor het seizoen 2004 gepresenteerd.

Op het eerste oog lijkt de F2004 als twee druppels water op zijn voorganger, de F2003-GA. De airbox en de rearwing endplates zijn duidelijk aangepast, iets dat is vereist na de veranderdering van de technische regelementen. Ook vertoont de achtervleugel gelijkenissen aan die van Renault, en zijn de spiegels minder in de luchtstroom gezet.

[photo2]Onderhuids zijn de grootste veranderingen te melden. Zo zal ook de nieuwe Ferrari 053 motor het vanaf nu zo’n 800 kilometer vol moeten houden, daarom zijn er andere materialen in de motor verwerkt. Tevens zijn er diverse verbeterde electronsiche systemen in de auto aangebracht.

Verder zijn de wielophangingen opnieuw ontworpen om de nieuwe Bridgestone banden beter tot hun recht te laten komen. Opmerkelijk is dat Ferrari hierbij niet heeft gekozen voor het twin-keel principe.
Tevens zijn de uitlaten gemodificeerd, is de auto lichter geworden (wat betekent dat het team meer gewicht heeft om te verplaatsen) en is het zwaartepunt van de auto omlaag gegaan.

Ferrari President Luca Montezemelo kondigde verder aan, dat in 2006 een nieuwe Ferrari fabriek klaar zal zijn. In een 150.000 vierkante meter groot gebouw zullen de nieuwe Ferrari raceauto’s ontworpen en gebouwd worden. Ferrari bouwt wellicht aan een toekomst zonder het dreamteam bestaande uit Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne en Michael Schumacher. Met het project is 500 miljoen euro gemoeid.