De Toyota TF105

[photo1]Toyota heeft op de launch in Barcelona bekend gemaakt dat de nieuwe Toyota motor, de Toyota RVX-05, meer dan 900 paardenkrachten sterk is.

Van de motor heeft Toyota zeer hoge verwachtingen, de Japanners verwachten dat hun motor in 2005 een van de sterkste van het veld zal zijn. De motor moet nu twee Grand-Prix weekenden meegaan, in plaats van één in 2004. Toyota heeft geen paardenkrachten verloren maar zelfs gewonnen, dit kunnen niet alle motorfabrikanten zeggen. Daarnaast is de motor van Toyota in wintertests betrouwbaar gebleken.

In mei vorig jaar is men al begonnen met het ontwikkelen van de nieuwe bolide. In juni stonden de eerste schaalmodellen in de windtunnel en in juli werden de eerste onderdelen al op het circuit getest.

In oktober moest de bolide nog wat worden aangepast omdat de FIA de regels voor de Formule 1 voor 2005 wijzigde. Grote problemen leverde dit niet op, Toyota had er namelijk al sterk rekening mee gehouden dat de regels zouden worden veranderd.

In november 2004 was de Toyota klaar met de ontwikkeling van de nieuwe bolide, in december zijn de bolides voor 2005 opgebouwd in de fabriek in Keulen.

De aërodynamica van de bolide is vooral gewijzigd. De voorvleugel, achtervleugel, en diffuser zijn sterk veranderd. Volgens Toyota heeft het door de nieuwe regels ruim 25% downforce verloren. Tot de eerste race in Australië probeert men de bolide nog te verbeteren om de verloren downforce zoveel mogelijk goed te maken.

Vooral de achterkant van de bolide is volgens Toyota sterk verbeterd. In 2004 was dit een van de zwaktepunten van het team. Nu is er veel aandacht aan besteedt en moet de achterkant stukken beter zijn.

Peter Gloudemans
F1News.nl

Loading