European Minardi Race Report

Een verkeerd gekozen strategie, die er vanuit ging dat er regen zou vallen, zorgden voor een moeilijke race voor Minardi. Beide wagens waren tot de nok toe gevuld met benzine, en stonden op een één-stop strategie, helaas bleven regenbuien tijdens de race uit.

Nog voordat de eerste race van het seizoen van start ging, waren er problemen voor Jos Verstappen. Monteurs ontdekte een olielek, en Verstappen moest overstappen naar de reservewagen, die voor Justin Wilson afgesteld stond. De monteurs pasten vliegensvlug de set-up van de wagen aan, echter Verstappen moest vanuit de pitstraat starten.

De Minardi’s hadden wel het voordeel dat ze op het laatste moment gekozen hadden voor droogweerbanden, in tegenstelling tot het merendeel van de coureurs. Verstappen en Wilson konden opklimmen tot een achtste en negende positie.

Justin Wilson’s eerste Grand Prix kende een voortijdig einde toen in de negentiende ronde een steen zijn radiator beschadigde, en de motor oververhit raakte. Verstappen maakte zijn geplande stop in de 31ste ronde, na deze pitstop was de balans van de wagen echter niet meer in orde, en Verstappen kon niet meer imponeren, hij finishte uiteindelijk als elfde.

Jos Verstappen:
“Ik denk dat het belangrijkste voor het hele team is dat de wagen de eindstreep haalt, en dat is wat we vandaag gedaan hebben. Ik moest naar de reservewagen overstappen vanwege een olielek in mijn racewagen. Dat ging moeilijk omdat de reservewagen op Justin afgestelt stond, maar het was oké. De balans voelde erg goed aan, zeker met de eerste set banden, maar na de eerste pitstop was de balans weg. Daarna was het een moeilijke race voor mij.”

Justin Wilson:
“Het was fantastisch om in het middelveld te strijden en soms zelfs coureurs in te halen. Het was een leuke ervaring, vooral voor mijn eerste Grand Prix. We hadden alleen pech dat er een steen door de radiator sloeg, wat een terminaal probleem veroorzaakte. Verder waren er geen moeilijkheden voor mij vandaag.”

Paul Stoddart:
“Vandaag tijdens de Australische Grand Prix is de eerste keer dat de PS03 een raceafstand afgelegd heeft. Het was mooi om Jos op de achtste plaats rond te hebben zien rijden, vooral omdat we met onze strategie toch op regen hadden gegokt. Omdat de regen niet doorzette, is de 11e plaats toch een goed resultaat. Jammer genoeg had Justin een gat in de radiator. Een poging van het team de auto te repareren mocht niet baten. Onze felicitaties gaan uit naar Justin, voor een goed Grand Prix debuut, en naar Jos The Boss, voor het maken van een verdienstelijke rentree.”