Alonso zet grote stap naar tweede wereldtitel

Gisteren was de eerste startrij nog volledig rood gekleurd en zag alles er zeer positief uit voor Michael Schumacher. Vandaag werd het echter de dag van Fernando Alonso. De normaal gesproken zeer betrouwbare Ferrari motor liet Michael Schumacher vandaag in de steek. De Duitser viel vanuit een leidende positie uit waarna Fernando Alonso zijn 15e overwinning uit zijn loopbaan pakte.

Met 10 WK-punten voorsprong reist Alonso nu af naar Brazilië. Een tweede achtereenvolgende wereldtitel kan Alonso alleen nog ontgaan als Michael Schumacher in Brazilië wint en Alonso buiten de punten eindigt. In zijn allerlaatste Grand-Prix lijkt dit bijna een onmogelijke opgave te zijn voor de Ferrari coureur.

Bij de start komen alle coureurs goed weg. Fernando Alonso weet meteen een plekje goed te maken ten op zichte van Jarno Trulli en pakte de derde plek. Zowel Christijan Albers en Robert Doornbos hebben een matige start en verliezen beide twee posities.

Na twee ronden pakt Michael Schumacher de leiding over van teamgenoot Felipe Massa. Rubens Barichello komt ondertussen de pitsstraat binnen om een nieuwe voorvleugel te halen.

Christijan Albers en Robert Doornbos rijden weer op hun oude startpositie als Scott Speed een 360 graden spint maakt bij het opkomen van het rechte stuk. Enkele ronden later gaat Robert Doornbos Christijan Albers voorbij en pakte de 16e plek.

Alonso zit klem achter Ralf Schumacher, het verschil met Michael Schumacher is inmiddels opgelopen tot 5,5 seconde. Dit verschil werd ook groter door een klein foutje van Alonso.

Jarno Trulli komt als eerste coureur naar binnen voor een reguliere stop. Juist op dat moment gaat Alonso Ralf Schumacher voorbij. Felipe Massa komt ook binnen. Duidelijk is dat Massa en Trulli licht gekwalificeerd hebben.

Ondertussen maakt Alonso 0,4 seocnde per ronde goed op Michael Schumacher. Lang mag dit feest echter niet duren want de Spanjaard moet ook naar binnen. Michael Schumacher volgt al snel. De Duitser behoudt de leiding voor Alonso, en Massa.

Christijan Albers valt uit. De ophanging van de Spyker lijkt af te breken waarna het rechterachterwiel en de gehele achtervleugel afbreekt. Albers weet de pit nog te halen maar moet opgeven.

Inmiddels kan Michael Schumacher consolideren en rijden hij en Alonso vrijwel gelijke rondetijden. Het verschil is 5,5 seconden. Michael Schumacher lijkt op rozen te zitten. Ondertussen spint Scott Speed opnieuw en schiet Robert Kubica even van de baan.

In de 37e ronde gaat de motor van Michael Schumacher in rook op! De Duitser moet zijn auto aan de kant zetten en Fernando Alonso pakt de leiding. Het is voor het eerst in 6 jaar tijd dat Ferrari met een motorprobleem heeft te kampen.

David Coulthard valt in de pitsstraat uit met een versnellingsbakprobleem terwijl Mark Webber niet lang erna bij het opkomen van het rechte stuk zijn Williams hardhandig in de vangrail parkeert.

Felipe Massa kan Fernando Alonso niet meer bedreigen. Alonso wint terwijl Michael Schumacher uitvalt, het droomsceneria voor de Spanjaard wordt dus waarheid.

Robert Doornbos eindigt als beste Red Bull coureur is als dertiende. De Nederlander heeft het aan het einde van de race nog zwaar als zijn rondetijden inzakken omdat de Rotterdammer de Ferrari motor moet sparen.

De volgende race is in Brazilië waar Michael Schumacher de Formule 1 vaarwel zal zeggen en waar het wel heel raar moet lopen als Fernando Alonso zijn tweede wereldtitel niet zal behalen.

Grand-Prix van Japan, race
1. F. Alonso Renault 1:23:53.413
2. F. Massa Ferrari + 16.151
3. G. Fisichella Renault + 23.953
4. J. Button Honda + 34.101
5. K. Räikkönen McLaren + 43.596
6. J. Trulli Toyota + 46.717
7. R. Schumacher Toyota + 48.869
8. N. Heidfeld BMW + 1:16.095
9. R. Kubica BMW + 1:16.932
10. N. Rosberg Williams + 1 ronde
11. P. de la Rosa McLaren + 1 ronde
12. R. Barrichello Honda + 1 ronde
13. R. Doornbos Red Bull + 1 ronde
14. V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
15. T. Sato Super Aguri + 1 ronden
16. T. Monteiro Spyker MF1 + 2 ronden
17. S. Yamamoto Super Aguri + 3 ronden

Peter Gloudemans
F1News.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *