Hamilton scoort maximaal in Japanse regen

Lewis Hamilton heeft in embarmelijke omstandigheden op het circuit van Fuji in Japan een zeer belangrijke overwinning behaald. De Engelsman scoorde maximaal terwijl zijn naaste titelbelager, Fernando Alonso, door een crash geen WK-punten wist te scoren. Heikki Kovalainen eindigde knap als tweede, Kimi Raikkonen werd derde. Spyker miste op een haar na een WK-punt, Adrian Sutil werd na een puike race 9e.

De race begon achter de safetycar. Het hele veld volgde de zilvergrijze Mercedes het eerste half uur van de race. In dat halve uur kwamen de beide Ferrari’s noodgedwongen naar de pits omdat ze intermediate banden onder de wagens hadden. Dat terwijl de FIA een mail had verstuurd waarin stond dat alle coureurs verplicht op de full wet banden moesten starten. De Ferrari’s moesten dus een verplichte pitstop maken waarna beide heren achteraan het veld belanden. Tot overmaat van ramp voor Ferrari moest Massa ook nog een drive through penalty maken omdat hij Heidfeld onder de safety car periode ingehaald had.

Na de safety car periode was het Alexander Wurz die zijn wagen verloor achterop het rechte stuk. De Oostenrijker spinde en reed daarmee tegen de achterkant van Felipe Massa. Massa kon door maar Wurz moest met een kapotte voorwielophanging opgeven. Later is het Jenson Button die achterop Nick Heidfeld rijdt. De Brit verliest zijn voorvleugel maar rijdt gek genoeg nog een aantal ronden door.

De volgende met schade was Takuma Sato. De Japanner maakte zijn stop en reed met een brandende bolide de pitstraat uit. Door het vele water en de rijwind doofde de brand echter al voor de 1e bocht.

Na de pitstops is het Sebastien Vettel die nog even aan de leiding rijdt. Na diens stop neemt Mark Webber het stokje nog even over, dat lijkt echter lang goed te gaan als Robert Kubica Lewis Hamilton achterstevoren tikt en daar een drive through voor krijgt. Webber zoekt de pits op en de nieuwe leider heet dan Heikki Kovalainen. Als hij zijn pitstop maakt komt Hamilton wonder boven wonder weer aan de leiding van de race.

Een aantal ronden later is er een harde crash voor een bolide. Als de rook van het bodywork is weggetrokken blijkt het titelkandidaat Fernando Alonso te zijn. Alonso kan met deze crash de titel bijna zo goed als zeker vergeten.

Een safety car fase volgt. In die periode is het Vettel die let op Hamilton die bij elke bocht sterk afremt. Ook Mark Webber doet dat maar Vettel heeft de gedachten bij Hamilton en beide Red Bull rijders raken elkaar. Webber is meteen klaar en gooit zijn stuurtje uit woede van zich af. Ook Vettel moet opgeven in de pits en barst daar later in tranen uit.

Aan het eind van de race is het Raikkonen die Coulthard paseert voor de 4e plek. Op de 3e plaats rijdt Massa. Massa maakt een pitstop en geeft daarmee de 3e plaats aan Raikkonen die nog kans maakt op de titel. Raikkonen vecht in de laatste ronde nog wel met Kovalainen voor de 2e plaats maar het haalt niks uit. Een ander leuk gevecht is dat tussen Kubica en Massa. Beide heren schieten regelmatig naast de baan met als grote winnaar Massa. Op dat moment valt Heidfeld uit en is Liuzzi 8e wat goed is voor de 1e punten voor Toro Rosso. Hamilton wint de race met een kleine voorsprong op Kovalainen en Raikkonen.

Met nog twee Grand-Prix te gaan heeft Alonso het heeft nu niet meer in eigen hand, Hamilton zou volgende week in China al wereldkampioen kunnen worden.

GP Japan, race
1 L. Hamilton McLaren 2:00:34.579
2 H. Kovalainen Renault + 8.377
3 K. Räikkönen Ferrari + 9.478
4 D. Coulthard Red Bull + 20.297
5 G. Fisichella Renault + 38.864
6 F. Massa Ferrari + 49.042
7 R. Kubica BMW + 49.200
8 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 55.600
9 A. Sutil Spyker F1 + 1:01.100
10 R. Barrichello Honda + 1:28.300
11 J. Button Honda + 1 ronde
12 S. Yamamoto Spyker F1 + 1 ronde
13 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)
14 N. Heidfeld BMW + 2 ronden
15 T. Sato Super Aguri + 2 ronden